Š.g. 31. janvārī Satiksmes ministrijā (SM) izveidotā komisija izvērtēja amatpersonu rīcību 2025. gada 13. janvārī Rīgas lidostā notikušā bezpilota gaisa kuģu (BGK) incidenta laikā, izvērtējums ir iesniegts Ministru prezidentei. Komisijas ieskatā nav bijusi iesaistīto amatpersonu ļaunprātīga rīcība, vienlaikus iesaistītajām institūcijām nekavējoties ir jāveic virkne darbību, lai stiprinātu aviācijas kritiskās infrastruktūras aizsardzību.
SM līdz 2025. gada 11. februārim sniegs redzējumu par īstermiņa un ilgtermiņa risinājumiem aviācijas un citu kritiskās infrastruktūras objektu drošības nodrošināšanai pret BGK nesankcionētiem lidojumiem.
Komisija secināja, ka incidenta laikā VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” (Rīgas lidosta), VAS “Latvijas gaisa satiksme” un VA “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) amatpersonas un operatīvie darbinieki, atbilstoši iepriekš noteiktām rīcības procedūrām, nodrošināja civilās aviācijas lidojumu drošumu. Lai novērstu apdraudējumu lidojumu drošībai atbilstoši procedūrām, uz laiku tika slēgta gaisa telpa, novirzot vairākas lidmašīnas uz rezerves lidlaukiem, tomēr komisijas ieskatā vēl ir jāievieš virkne uzlabojumu.
Komisija izvērtēja iesaistīto iestāžu lomu un spēju reaģēt uz kritiskās infrastruktūras apdraudējumu atbilstoši ģeopolitisko apstākļu izmaiņām un atzina, ka nepieciešami uzlabojumi. No Rīgas lidostas padomes un valdes, kā no kritiskās infrastruktūras pārvaldnieka, SM sagaida aktīvāku rīcību risku politikas uzlabošanā. Tāpat SM sagaida uzlabojumus BGK radīto risku pārvaldībā, kurā ir jāiekļauj arī pretdarbības spējas nesankcionētu BGK lidojumu pārtraukšanai. Vienlaikus lidlauka operatīvajiem dienestiem ir jāuzlabo savstarpējās sadarbības procesi, tostarp jāizveido BGK incidentu pārvaldības vienība, kurai, iekļaujot visas operatīvajā darbā un incidentu reaģēšanā iesaistītās struktūras, atbilstoši Eiropas aviācijas drošības aģentūras vadlīnijām ir jānodrošina BGK incidentu pārvaldība.
Incidenta izvērtēšanas rezultātā jau ir veikti vairāki tehniskie un taktiskie uzlabojumi. Ir pilnveidota apziņošanas sistēma un ir veikta tās pārbaude reāllaikā. Šobrīd visas incidentu novēršanā iesaistītās puses nekavējoties saņem vienotu informāciju, kas ļauj attiecīgi rīkoties. Tāpat līdz brīdim, kad Rīgas lidostā tiks izvietota 2025. gada 30. janvārī noslēgtā iepirkumā “Bezpilota gaisa kuģu radara noma” paredzēto iekārtu uzstādīšana, CAA ir radusi iespēju Rīgas lidostas teritorijā uzstādīt papildus BGK uztveršanas iekārtu, kas jau šobrīd papildina Rīgas lidostā esošo sistēmu. Vienlaikus Rīgas lidostas teritorijā ir nodrošināta arī pārvietojama BGK detekcijas sistēma, ko CAA ir nodevusi lietošanai Rīgas lidostā. Ir panākta vienošanās, ka minētās sistēmas darbosies līdz brīdim, kad Rīgas lidostas kapacitāte atbilstoši tiks nokomplektēta ar iekārtām, kas paredzētas norādītajā iepirkumā.
Saskaņā ar Nacionālās civilās aviācijas drošības komisijas 2025. gada 3. februāra ārkārtas sēdē lemto, starp tiesībsargājošām iestādēm un civilās aviācijas uzņēmumiem būtu noslēdzama rakstiska vienošanās par dienestu mijiedarbību, pienākumiem un tehniskajām spējām. Ar šādu vienošanos būtu precīzāk jāatrunā procedūras, tehniskās spējas, termiņi un citi nozīmīgi jautājumi, kā turpmāk reaģēt uz neidentificētu BGK veiktiem nesankcionētiem lidojumiem. Tāpat šāda prakse būtu pārnesama arī uz citu kritiskās infrastruktūras objektu pārvaldību.
Komunikācijas nodaļa
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv