Pasažierim ir pienākums ievērot tīrību un kārtību sabiedriskā transportlīdzekļa salonā, kā arī normatīvajos aktos par epidemioloģiskajiem ierobežojumiem noteiktās prasības. Pasažierim aizliegts:
- sabiedriskā transportlīdzekļa kustības laikā iekāpt tajā vai izkāpt no tā;
- bojāt sabiedrisko transportlīdzekli un tā inventāru, kā arī veikt darbības, kas apdraudētu satiksmes drošību;
- bez nepieciešamības iedarbināt avārijas slēdžus, bremzes un citas ierīces;
- braukt smērējošā vai smakojošā apģērbā, smērēt salonu vai lietot pārtikas vai ķīmiskās preces, kas var nosmērēt salonu vai citu pasažieru apģērbu;
- braukt alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā, ja pasažieris izturas rupji vai agresīvi, kā arī lietot alkoholiskos dzērienus, narkotiskās, psihotropās, toksiskās vai citas apreibinošās vielas;
- apzīmēt vai aprakstīt sabiedrisko transportlīdzekli;
- sabiedriskā transportlīdzekļa salonā atstāt bez uzraudzības mājas (istabas) dzīvniekus;
- pārvadāt bagāžu, kura var apdraudēt pasažieru vai sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja drošību vai veselību vai būtiski ietekmēt pasažieru vai sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja ērtības un kura var traucēt sabiedriskā transportlīdzekļa ekspluatāciju vai bojāt sabiedriskā transportlīdzekļa aprīkojumu.
Pasažieris pārvadātāja sniegto sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantošanas laikā ir Civillikumā noteiktajā kārtībā un apmērā atbildīgs par zaudējumiem, kas radušies viņa darbības rezultātā.
Pasažiera braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina biļete. Elektroniski vai pa tālruni iegādātajām biļetēm braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina autorizācijas vai rezervācijas kods.
Iegādājoties biļeti maršruta galapunktā braucienam reģionālajā starppilsētu vai reģionālajā vietējā maršrutā, pasažierim ir tiesības norādīt iekāpšanas vietu jebkurā maršrutā paredzētā pieturā, kā arī izvēlēties jebkuru brīvo vietu autobusā.
Pārdodot stāvvietas biļeti vai biļeti personām ar invaliditāti paredzētā sēdvietā, pārdevējam par to jāinformē pasažieri un jāizsniedz biļete ar attiecīgu norādi.
Biļeti braukšanai reģionālā starppilsētu vai reģionālā vietējās nozīmes maršrutā var iegādāties biļešu kasē iepriekšpārdošanā. To uzsāk vismaz piecas diennaktis pirms sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas un pārtrauc ne agrāk kā iepriekšējā dienā pirms sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas. Informācijai par biļešu iepriekšpārdošanas kārtību un maksu (ja tāda ir noteikta) ir jābūt izvietotai pie biļešu kases.
Biļetes autoostā (maršruta galapunktā) braucienam reģionālajā starppilsētu un reģionālajā vietējās nozīmes maršrutā pārtrauc pārdot ne agrāk kā 10 minūtes pirms sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas. Savukārt vilciena biļešu kasē abonementa biļetes pārtrauc tirgot piecas minūtes pirms vilciena atiešanas, bet biļetes vienam braucienam - vilciena atiešanas brīdī.
Pasažierim ir iespēja rezervēt vietu reģionālā starppilsētu nozīmes maršruta sabiedriskajā transportlīdzeklī. Vietu rezervē klātienē maršruta galapunkta kasē, elektroniski vai pa tālruni vismaz piecas diennaktis pirms sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas. Biļeti uz rezervēto vietu iegādājas ne vēlāk kā 60 minūtes pirms sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas.
Ja pasažieris neizmanto iegādāto biļeti braukšanai reģionālā starppilsētu vai reģionālā vietējās nozīmes maršruta sabiedriskajā transportlīdzeklī, viņam ir tiesības nodot to atpakaļ biļešu kasē un saņemt atpakaļ naudas summu 75 % apmērā no braukšanas un bagāžas pārvadāšanas maksas, ja biļeti un bagāžas biļeti nodod biļešu kasē ne vēlāk kā divas stundas līdz biļetes derīguma termiņa sākumam (piemēram, no autobusa atiešanas laika).
Pasažieris var atteikties no brauciena reģionālā starppilsētu vai reģionālā vietējās nozīmes maršruta sabiedriskajā transportlīdzeklī un saņemt atpakaļ pilnu braukšanas un bagāžas pārvadāšanas maksu, ja:
- sabiedriskā transportlīdzekļa atiešana kavējas vairāk par 15 minūtēm, nekā paredzēts sabiedriskā transportlīdzekļa kustības sarakstā;
- pārvadājums nenotiek pārvadātāja vainas dēļ;
- pasažierim netiek nodrošināta iespēja ieņemt biļetē norādīto vietu vai līdzvērtīgu sabiedriskā transportlīdzekļa apkalpes ierādītu vietu;
- sabiedrisko transportlīdzekli ar augstāku pārvadājumu kvalitāti, par ko ir samaksāta papildu maksa, nomaina ar sabiedrisko transportlīdzekli, kurā ir zemāka pārvadājumu kvalitāte.
Biļete ir jāatdod kasē līdz biļetes derīguma termiņa beigām.
Ja pasažieris neizmanto iegādāto abonementa biļeti braukšanai sabiedriskajā transportlīdzeklī, viņam ir tiesības to nodot biļešu kasē un saņemt atpakaļ daļu no samaksātās biļetes vērtības. 90 % no abonementa biļetes cenas, pasažieris saņems, ja biļeti nodos biļešu kasē līdz biļetes derīguma termiņa sākumam, bet, ja biļeti nodos tās derīguma termiņa laikā, pasažieris saņems 75% no cenas par atlikušo neizmantoto laiku.
Biļete jānodod tajā biļešu tirdzniecības vietā, kurā biļete ir iegādāta, kur kasieris par biļetes nodošanu un noteiktās naudas summas atmaksāšanu sastādīs aktu.
Būtiski: Par nozaudētu vai sabojātu (piemēram, saplēstu, apdegušu, labotu) biļeti un bagāžas biļeti naudu neatmaksā un biļeti nebūs iespējams atjaunot.
Pārvadātājam ir pienākums atlīdzināt tiešos zaudējumus, kas radušies, ja pasažieru regulāro pārvadājumu (izņemot pilsētas nozīmes maršrutus) sabiedriskā transportlīdzekļa pienākšana vai atiešana neatbilst kustības sarakstam, kā arī tad, ja atcelts reiss, uz kuru pasažieris iegādājies biļeti. Izņēmums, kad pārvadātājam nav jāatmaksā zaudējumi pasažieriem var būt gadījums, kad transportlīdzekļa pienākšanas vai atiešanas neatbilstība kustības sarakstam vai reisa atcelšana notikusi no pārvadātāja neatkarīgu iemeslu dēļ.
Pilsētas nozīmes maršruta biļetē jānorāda:
- pilsētas nosaukums;
- biļetes numurs un sērija;
- biļetes cena;
- pārvadātāja nosaukums;
- pārvadājuma veids (ja ir vairāki pārvadājumu veidi, piemēram, autobuss, vilciens, tramvajs, trolejbuss).
- atlaide, ja tāda ir piešķirta;
- PVN;
- norāde "kopā apmaksai";
Biļešu kasē pārdotajā reģionālā starppilsētu un reģionālā vietējās nozīmes maršruta biļetē jānorāda:
- pārvadātāja un biļešu tirgotāja rekvizīti (nosaukums un nodokļu maksātāja numurs);
- biļetes numurs;
- brauciena sākumpunkts un galapunkts;
- biļetes cena (braukšanas maksa vai tarifs);
- norāde par braukšanas maksas atvieglojumu apmēru (atlaide procentos no biļetes cenas) un attiecīgo pasažieru kategoriju;
- sabiedriskā transportlīdzekļa atiešanas laiks un datums;
- vietas, bet vilcieniem - arī vagona numurs (ja ir numurētas vietas), iekāpšanas pietura, ja iekāpšanas vieta atšķiras no biļetes iegādes vietas;
- maršruta nosaukums, numurs un reisa numurs; biļetes pārdošanas datums un laiks (ja nepieciešams, arī biļetes derīguma termiņi) . atlaide, ja tāda ir piešķirta;
- PVN;
- norāde "kopā apmaksai";
Sabiedriskajā transportlīdzeklī pārdotajā reģionālā starppilsētu un reģionālā vietējās nozīmes maršruta biļetē jānorāda:
- pārvadātāja un biļešu tirgotāja rekvizīti (nosaukums un nodokļu maksātāja numurs);
- biļetes numurs;
- brauciena sākumpunkts un galapunkts;
- biļetes cena (braukšanas maksa vai tarifs);;
- norāde par braukšanas maksas atvieglojumu apmēru (atvieglojums procentos no biļetes cenas);
- maršruts;
- biļetes pārdošanas datums un laiks; atlaide, ja tāda ir piešķirta;
- PVN;
- norāde "kopā apmaksai";
Viss noteikumu teksts:
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība (likumi.lv)