Rail Baltica – stratēģisks Eiropas transporta tīkla projekts
Rail Baltica ir viens no nozīmīgākajiem Eiropas transporta tīkla (TEN-T) projektiem, kas kopš 2024. gada jūlija ir daļa no Ziemeļjūras–Baltijas koridora un Baltijas jūras–Melnās jūras–Egejas jūras koridora. Tā mērķis ir integrēt Baltijas valstis vienotā Eiropas dzelzceļa tīklā, veicinot savienojamību ar Eiropu, militāro mobilitāti un ekonomisko attīstību reģionā.
Rail Baltica galvenie fakti:
- Jaunas Eiropas standarta platuma (1435 mm) ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūve ar kopējo trases garumu 870 km, tostarp aptuveni 265 km Latvijā
- Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija, Igaunija un, lai arī netieši, Somija
- Maksimālais ātrums: 249 km/h pasažieru vilcieniem un 120 km/h kravu pārvadājumiem
- Elektrificēta dzelzceļa līnija, kas aprīkota ar Eiropas dzelzceļa satiksmes vadības sistēmu (ERTMS)
- Lielākais infrastruktūras projekts Baltijas reģionā pēdējo 100 gadu laikā
- Nodrošinās starptautiskos un reģionālos pasažieru pārvadājumus, kā arī kravu pārvadājumus
Rail Baltica īstenošana Latvijā
Rail Baltica projekta ieviešana notiek pakāpeniski, atbilstoši Ministru kabineta lēmumiem un jaunās TEN-T regulas termiņiem.
2024. gada 10. decembrī Ministru kabinets apstiprināja Rail Baltica 1. kārtas ieviešanu, nosakot šādas prioritātes:
- Pārrobežu savienojuma izveide starp Lietuvu un Igauniju
- Būvdarbu pabeigšana Rīgas lidostas un Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļā
- Jauna dzelzceļa savienojuma izveide no Imantas stacijas uz Rīgas lidostu
- Kravu uzkraušanas/izkraušanas vietu izveide militārās mobilitātes vajadzībām
- Tehniski ekonomiskā analīze un privāto investīciju piesaistes risinājums vienas starptautiskās stacijas integrēšanai Rail Baltica trasē 1. kārtā
Rail Baltica projekta finansējums
Rail Baltica projektu finansē trīs Baltijas valstis – Igaunija, Latvija un Lietuva – līdztekus Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumam līdz 85% no kopējām attiecināmajām izmaksām, kas tiek piešķirts no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI/(CEF) līdzekļiem un citām atbalsta programmām.
EISI/(CEF) Transporta pieteikumu process
EISI/(CEF) Transporta programma īsteno ES transporta infrastruktūras politiku, atbalstot ieguldījumus jaunas transporta infrastruktūras izveidē vai esošās infrastruktūras atjaunošanā un modernizēšanā visā Eiropā.
Finansējuma saņemšanai Eiropas Komisija (EK) regulāri izsludina projektu pieteikumu uzsaukumus, kas norit konkursa kārtībā. EK ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) palīdzību veic iesniegto priekšlikumu izvērtēšanu un atlasi. Piedāvājumus, kas atbilst uzsaukumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem un formālajām prasībām, vērtē, pamatojoties uz projekta briedumu un jau saņemtā finansējuma apguvi.
EK pieņem lēmumu par projektu atlasi un sagatavo finansēšanai ieteikto priekšlikumu sarakstu, kam seko finansējuma līguma parakstīšana ar CINEA aģentūru.
Finansējuma pieteikumus projektu uzsaukumos uz Satiksmes ministrijas pilnvarojuma pamata iesniedz RB Rail AS, kas ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums un projekta centrālais koordinators. Tāpat atbilstoši Rail Baltica projekta ieviešanas kārtībai RB Rail AS veic finansēšanas līgumu parakstīšanu.
No 2014. līdz 2024. gadam Latvijā, piedaloties EK izsludinātajos projektu iesniegumu konkursos par finanšu palīdzības piešķiršanu no EISI, t.sk. no Militārās mobilitātes aploksnes, parakstīti kopskaitā 12 finansēšanas līgumi un nodrošināts finansējums 1,42 miljardu eiro apmērā, no kuriem 1,14 miljardi eiro ir ES finansējums un 284,08 miljoni eiro - Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums.
Latvijā līdz šim saņemtais finansējums izmantots projekta plānošanas, projektēšanas un būvniecības aktivitātēm.
Vairāk par EISI/(CEF): https://cinea.ec.europa.eu/programmes/connecting-europe-facility/transport-infrastructure_en