Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota 2023.gada 8.decembrī pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Konsultatīvajā padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, Biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Padome savā darbībā sniegs konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicinās mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvās padomes uzdevums ir apzināt problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniegt priekšlikumus to risināšanai.

cieņpilna pārvietošanās infografika

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvās padomes (Padome) darbības pirmajā gadā, sadarbojoties transporta nozares uzņēmumiem un lietotāju intereses pārstāvošiem ekspertiem, ir īstenoti konkrēti pasākumi, lai veicinātu mobilitāti un uzlabotu pārvietošanās kvalitāti iedzīvotājiem ar invaliditāti. Padome ir sagatavojusi rīcības plānu, kas aptver plašu pakalpojumu loku, sākot ar informācijas saņemšanu un biļešu iegādi līdz transportlīdzekļu atbilstības nodrošināšanai.

Padomes darbības uzdevumi ir veicināt pasažieru mobilitātes vienlīdzību un piekļūstamību Latvijā, koordinējot pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto nozaru institūciju un mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju sadarbību. Tāpat uzdevums ir veidot vienotu izpratni par mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības risinājumiem.

“Esmu gandarīta par Padomes pirmā gada veikumu – ir uzsākts konstruktīvs dialogs ar nozares uzņēmumiem, iesaistot dažādu jomu ekspertus. Diskusijās esam raduši vienotu redzējumu par ilgtspējīgu pieeju pakalpojumu sniegšanā, nodrošinot sabiedriskajā transportā cieņpilnu pārvietošanos visām iedzīvotāju grupām. Darba procesā esam identificējuši jomas, kas ir jāuzlabo un esam sagatavojuši rīcības plānu konkrētu uzlabojumu ieviešanai. Galvenais – no vārdiem esam tikuši līdz darbiem”, uzsver Padomes priekšsēdētāja, organizācijas “SUSTENTO” valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra padomniece Gunta Anča.

Padomes darbības ietvaros vērtētas dažādas pārvadājumu jomas – ar autobusiem, vilcieniem, taksometriem, gaisa un ūdens transportu. Gada laikā būtiski uzlabojumi ieviesti vilcienu satiksmē. No pagājušā gada vidus ir noteikti vilcienu reisi ar atzīmētām pieturvietām, kurās pieejamas paaugstinātās platformas. Tas dod iespēju pasažieriem savlaicīgi plānot braucienus no stacijām, kurās nodrošināta ērta, vienlīmeņa iekāpšana un izkāpšana no jaunajiem elektrovilcieniem. Tāpat modernizētajās dzelzceļa stacijās ir nodrošināta audiovizuālā apziņošana par vilcienu kustību atbilstoši kustības reāllaika datiem.

“Latvijas dzelzceļš” (LDz) tīmekļa vietnē ir pieejama informācija par staciju un mobilā pacēlāja pakalpojuma pieejamību, savukārt uzņēmuma “Pasažieru vilciens” (PV) tīmekļa vietnē ir pieejama infografika cilvēkiem ar ierobežotu mobilitāti. 2024.gada beigās elektrificētajās dzelzceļa līnijās ērta piekļūstamība vilciena pakalpojumiem nodrošināta 46 no 77 pieturām. Savukārt līdz šī gada vidum piekļūstamību plānots nodrošināt visās pieturās dzelzceļa elektrificētajās līnijās.

Maršrutos, kuros kursē dīzeļvilcieni, LDz nodrošina mobilā pacēlāja pakalpojuma pieejamību 20 stacijās. Atsevišķos reisos, kas tiek izpildīti ar modernizētajiem dīzeļvilcieniem, iecelšanas pakalpojumu nodrošina PV.

Lai uzlabotu piekļūstamību reģionālajā autobusu satiksmē, autoostām skaidrots par ieviešamajām normatīvā regulējuma prasībām. Tāpat analizētas eID kartes izmantošanas alternatīvas braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanai, ņemot vērā mērķgrupu vajadzības. Pašreiz turpinās darbs, lai ieviestu pašapkalpošanās biļešu terminālus un jauna tipa biļešu automātus, veicot iepriekšēju testēšanu un pielāgošanu. Tāpat turpinās diskusija par transportlīdzekļu pielāgošanu un pielāgoto transportlīdzekļu skaita palielināšanu starptautiskajos pārvadājumos ar autobusiem.

Lai nodrošinātu taksometru pieejamība personām ar invaliditāti, personām ar funkcionāliem un kustību traucējumiem, kas pārvietojas ratiņkrēslos, “Autotransporta direkcija” ir uzsākusi darbu taksometru pakalpojuma pilnveidošanai Latvijā. Izmantojot tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojumu sniedzējus (BOLT, FORUS) un iesaistot pašvaldības, plānots ieviest risinājumus, kas ļautu izmantot īpaši pielāgotus transportlīdzekļus, kuros var pārvadāt personas ratiņkrēslos, tostarp arī suņus – pavadoņus. Lai nodrošinātu šos pakalpojumus, iespējams, būs nepieciešami grozījumi normatīvajā regulējumā.

Pagājušogad SM rīkotajā konkursā pašvaldībām “Ceļu satiksmes drošības indekss”, kurā vērtē iedzīvotājiem satiksmē drošākās pilsētas un novadi, pirmo reizi tika ieviesta jauna kategorija – piekļūstamība. Izskatot, kā pēdējās desmitgades laikā rekonstruētajās ielās pašvaldības ir izveidojušas ietves, gājēju pārejas, nobrauktuves, sabiedriskā transporta pieturas un izvietojušas brīdinājuma zīmes, Rīga tika atzīta par iedzīvotājiem draudzīgāko valstspilsētu no piekļūstamības viedokļa, savukārt Ludzas novads izcēlās kā līderis starp novadiem.

Vides pieejamības nodrošināšanai Vecrīgā SM sadarbībā ar VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” veiks grozījumus normatīvajā regulējumā, kas ļaus pašvaldībai izsniegt īpašas atļaujas iedzīvotājiem ar kustību traucējumiem piekļūšanai ar transportlīdzekli savai dzīvesvietai Vecrīgā.

Infrastruktūras pieejamības prasības (ietves, sabiedriskā transporta pieturas, gājēju pārejas) plānots iekļaut vadlīnijās “Mikromobilitātes infrastruktūras drošības, plānošanas, projektēšanas un būvniecības labā prakse un ieteikumi”, ko izstrādā “Latvijas valsts ceļi”. Jūrniecības jomā, lai veicinātu piekļūstamību uz atpūtas kuģiem, “Latvijas Jūras administrācija” uzsākusi vadlīniju izstrādi.

Labā prakse ir ieviesta Rīgas lidostā, t.sk. personāls ir apmācīts darbam ar cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izsaukuma punkti ir aprīkoti ar indukcijas cilpām, tīmekļvietne nodrošina tās draudzīgu lietošanu personām ar dažādām funkcionālajām spējām.

Nacionālā lidsabiedrība airBaltic ir uzlabojusi servisu cilvēkiem ar kustību traucējumiem, nodrošinot bezmaksas sēdvietu izvēli gan pasažierim, gan pavadošai personai, pakalpojumus iespējams pieteikt, izmantojot digitālo veidlapu. Uzsākta airBaltic mājaslapas uzlabošana, lai veicinātu tās piekļūstamību.

 

Papildu informācija

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota 2023.gada 8.decembrī pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Konsultatīvajā padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Padome savā darbībā sniedz konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicina mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvā padome apzina problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.

Ceturtdien, 14. novembrī, Satiksmes ministrijā notika Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvās (MVPK) padomes ceturtā sēde, kurā diskutēja par taksometru piekļūstamības nodrošināšanu, braukšanas maskas atvieglojumu piemērošanu pašvaldību organizētajā sabiedriskajā transportā un jau īstenotajiem uzlabojumiem dzelzceļa infrastruktūrā. Pirmo reizi sēdes ievaros notika domnīca, kurā diskutēja par konkrētu ieteikumu mikromobilitātes infrastruktūras pieejamības nodrošināšanai iekļaušanu projektēšanas vadlīnijās.

“Esmu gandarīta par uzņēmuma “Pasažieru vilciens” paveikto un jau īstenotajiem piekļūstamības uzlabojumiem, veicinot visu iedzīvotāju mobiltāti un ērtāku pārvietošanos vilcienu satiksmē. Šī gada laikā no plāniem esam tikuši līdz konkrētiem padarītiem darbiem. Tāpat pozitīvi vērtēju uzsākto darbu vienotu vadlīniju izstrādē, kas palīdzēs piekļūstamības aspektus ņemt vērā jau plānošanas un projektēšanas fāzē”, atzīst MVPK padomes priekšsēdētāja, organizācijas “SUSTENTO” valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra padomniece Gunta Anča.

Lai nodrošinātu taksometru pieejamība personām riteņkrēslos un ar citām invaliditātēm, uzņēmums “Autotransporta direkcija” (ATD) ir uzsākusi darbu pakalpojuma īstenošanai Latvijā. Risinājuma izstrāde balstīsies uz labo praksi, kas ieviesta Tallinā, Igaunijā. Risinājuma izstrādei ir izveidota darba grupa, kurā piedalās pārstāvji no Satiksmes ministrijas, ATD,  Rīgas domes, FORUS, BOLT un nevalstiskām organizācijām, kas pārstāv personas ar invaliditāti. Sagaidāms, ka risinājuma ieviešanai nepieciešamo normatīvo regulējumu grozījumi tiks sagatavoti līdz nākamā gada aprīļa beigām.

Kā informēja uzņēmums “Pasažieru vilciens” (PV), šobrīd elektrificētajās dzelzceļa līnijās ērta piekļūstamība vilciena pakalpojumiem nodrošināta 41 no 77 pieturām, papildus tam uzbrauktuves izmantošana iespējama vēl divās pieturās. Plānots, ka līdz šī gada beigām piekļūstamība tiks nodrošināta 46 pieturās, bet līdz 2026. gada vidum – visās pieturās. Savukārt neelektrificētajās dzelzceļa līnijās, kurās kursē dīzeļvilcieni, izmantojot VAS “Latvijas dzelzceļš” mobilos pacēlājus, pieejamība nodrošināta septiņās pieturās un līdz šī gada beigām tiks nodrošināta vēl 13 pieturās. 

Pirmo reizi sēdes ietvaros notika domnīca par  iespējamiem uzlabojumiem autoceļu nozarē, kas skar infrastruktūras pieejamību. Domnīcā nozares eksperti un pētnieki un sēdes dalībnieki diskutēja par konkrētiem risinājumiem un to iekļaušanu vadlīnijās ”Mikromobilitātes infrastruktūras drošības, plānošanas, projektēšanas un būvniecības labā prakse un ieteikumi”, ko šobrīd izstrādā VSIA “Latvijas valsts ceļi”.

 
Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Konsultatīvajā padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, Biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Padome savā darbībā sniegs konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicinās mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvās padomes uzdevums ir apzināt problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniegt priekšlikumus to risināšanai.

Ceturtdien, 5. septembrī, Satiksmes ministrijā (SM) notika Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvās padomes trešā sēde, kurā dalībniekiem prezentēja veiktos uzlabojumus informācijas pieejamībā par sabiedriskā transporta piekļūstamību, kā arī diskutēja par Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas (AVIS) sniegtajām iespējām un Eiropas Invaliditātes karšu savienojamību ar Latvijas datu bāzēm.

“Atzinīgi vērtēju, ka šajās sanāksmēs lemtais un dalībnieku rosinātais tiek iedzīvināts reālos darbos. Paldies AS “Pasažieru vilciens” un VAS “Latvijas dzelzceļš” par izveidotajām informatīvajām norādēm, kas ļauj cilvēkiem ar ierobežotas pārvietošanās iespējam saprast, kurš no vilciena reisiem būs pieejams, kurā stacijā ir iespēja izmantot ērtu piekļūstamību, kur un cik ilgā laikā saņemami asistenta pakalpojumi. Taču turpinām strādāt un aktualizēt transporta pieejamību kā vietējos reģionālajos, tā starpvalstu komercreisu maršrutos,” norāda  Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvās padomes priekšsēdētāja, organizācijas “SUSTENTO” valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra ārštata padomniece Gunta Anča.

AS “Pasažieru vilciens” pasākuma dalībniekus iepazīstināja ar veiktajiem uzlabojumiem informācijas pieejamībā, lai pasažieri ar īpašām vajadzībām “Vivi” mājaslapā un mobilajā lietotnē  varētu atrast informāciju par konkrētiem elektrovilcienu un dīzeļvilcienu reisiem, par staciju un pieturpunktu aprīkojumu, tostarp peronu augstumu. Tāpat uzņēmuma pārstāvji stāstīja par pieejamajiem asistenta pakalpojumiem, kā arī informēja par turpmāk veicamajiem darbiem, lai nodrošinātu vispusīgu informāciju un ērtu pakalpojumu klāstu ikvienam vilciena pasažierim.

Savukārt VAS “Latvijas dzelzceļš” padomes sēdes dalībniekus iepazīstināja ar pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standartu, kas jāīsteno, lai nodrošinātu vizuālo estētiku, drošību, intuitīvu, ērtu izmantošanu un piekļūstamību visu sabiedrības locekļu grupām. Līdztekus tam tika uzklausīti padomes locekļu rosinājumi efektīvākai šīs infrastruktūras izveidošanai.

Pēc piedalīšanās iepriekšējās padomes sēdēs, SM nozares eksperti veikuši apkopojumu un analīzi par minimālajiem pakalpojumiem transporta nozarē, lai izvērtētu piekļūstamību dažāda veida sabiedriskajā transportā un identificētu nepieciešamos risinājumus pakalpojuma uzlabošanā. Tika apkopota informācija par biļešu iegādes iespējām, par sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamību, asistenta pieteikšanu, par personāla apmācību, klientu apmierinātības rādītājiem, kā arī par sūdzību izskatīšanu, kompensācijas mehānismiem neatbilstošas kvalitātes pakalpojuma sniegšanas gadījumā.

Par Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvo padomi

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Padomē padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, Biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Trešdien, 27. martā, notika Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padomes (Padome) otrā sēde, kurā dalībnieki diskutēja par konkrētiem risinājumiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem, lai veicinātu transporta pakalpojumu piekļūstamību. Viens no risinājumiem, ko sākot no š.g. 1. maija plāno ieviest AS “Pasažieru vilciens”, ir noteikt konkrētus reisus visās līnijās, kas tiks veikti ar jaunajiem elektrovilcieniem, tādējādi nodrošinot vides pieejamību arī pieturās ar zemajiem peroniem.

“Esmu gandarīta, ka no risinājumu meklēšanas esam tikuši līdz konkrētiem darbiem un pārvietošanās ar vilcienu cilvēkiem, kam ir apgrūtināta iekāpšana un izkāpšana, jau pēc pāris mēnešiem kļūs pieejamāka. Vienlaikus, lai nodrošinātu ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, mums darāmā ir ļoti daudz”, atzīst Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padomes priekšsēdētāja, organizācijas “SUSTENTO” valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra padomniece Gunta Anča.

Informācija ar konkrētajiem elektrovilcienu reisiem tiks norādīta “Vivi” tīmekļvietnē, mobilajā aplikācijā, kā arī stacijās un pieturas punktos. Augstajos peronos, t.sk. pagaidu peronos pasažieriem iekļūšana un izkļūšana no jaunajiem elektrovilcieniem jau tiek nodrošināta, vilcienam pieturvietās izbīdot pakāpienus, kas ir vienā līmenī ar augsto peronu. Lai nodrošinātu piekļūstamību visā maršrutā, zemajos peronos tiks uzsākta pasažieru, kuriem ir apgrūtināta iekāpšana un izkāpšana, apkalpošana pēc pieprasījuma. Pasažieriem nospiežot izsaukuma pogu, informācija tiks nodota konduktoram, kurš uz perona, kur to pieļauj perona platums, izbīdīs rampu (uzbrauktuvi).

Pēc Padomes iniciatīvas tiks vērtētas tehniskās iespējas nodrošināt braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju identifikāciju sabiedriskajā transportā ar topošās Eiropas invaliditātes kartes palīdzību kā alternatīvu eID kartes izmantošanai. Tāpat pēc Padomes rosinājuma tiks meklēti risinājumi piekļūstamības prasību nodrošināšanai personām ar invaliditāti sabiedriskā transporta komercmaršrutos un nokļūšanai uz/no Starptautiskās lidostas “Rīga”.

Padomes vadībā tiks koordinēts darbs, lai Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma prasību ieviešana tiktu nodrošināta dažādos transporta veidos.

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Padomē padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, Biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Ceturtdien, 25. janvārī, notika pērn nogalē izveidotās Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padomes pirmā sēde, kurā diskutēja par prioritāri risināmiem jautājumiem transporta pakalpojumu piekļūstamības veicināšanai, tostarp eID karšu lietošanu sabiedriskajā transportā, piekļūstamību jaunajos elektrovilcienos, kā arī par vienotas platformas izveidošanu pasažieru sūdzību apkopošanai.

“Piekļūstamības jautājuma risināšana ir viena no manām prioritātēm. Latvijā ir daudz darāmā, lai nodrošinātu mobilitātes iespējas cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām un citām iedzīvotāju grupām, piemēram, vecākiem ar bērnu ratiem. Padomei, kopā strādājot NVO un satiksmes ekspertiem, būs virzītājspēka loma, lai īstenotu pārmaiņas un nepieciešamos uzlabojumus piekļūstamības jomā,” uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens.

“Lai uzlabotu šobrīd grūto piekļūstamību cieņpilnā līmenī, darāmā ir ļoti daudz. Manuprāt, tas, kā šobrīd pietrūkst visvairāk, ir koordinācija starp dažādām institūcijām un iedzīvotāju grupām. Padomes uzdevums ir visu pasažieru tiesību nodrošināšana, koordinējot identificēto problēmu praktisku risināšanu,”, pauž Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padomes priekšsēdētāja, organizācijas “SUSTENTO” valdes priekšsēdētāja un satiksmes ministra padomniece Gunta Anča.

Padomē diskutēja par pagājušogad mainītu valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanas kārtību reģionālajā sabiedriskajā transportā, reģistrējot derīgu eID karti. Par aktuālo situāciju reģistrācijas sistēmas darbībā sēdes dalībniekiem ziņoja VSIA “Autotransporta direkcija” Informācijas tehnoloģiju un saimnieciskā nodrošinājuma daļas vadītājs Uldis Rozenbergs.

Tāpat tika diskutēts jautājums par piekļūstamību jaunajiem elektrovilcieniem, ko ievērojami apgrūtina tas, ka ne visās pieturās ir paaugstinātie peroni. Uzņēmumu AS “Pasažieru vilciens” un VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāvji skaidroja arī citus aspektus, kas šobrīd apgrūtina piekļūstamību, piemēram, vilcienos, kas kursē neelektrificētajās līnijās. Sēdes dalībnieki pārrunāja arī iespēju, modernizējot stacijas, ieviest palīdzības jeb trauksmes pogu, nodrošināt informācijas pieejamību arī neredzīgiem un nedzirdīgiem cilvēkiem, kā arī vairākus citus ar dzelzceļa pakalpojumiem saistītus jautājumus.

Tika akcentēts arī jautājums par vienotas sistēmas izveidi pasažieru sūdzību apkopošanai, jo šobrīd Latvijā neeksistē šāda sistēma, kurā pasažieri varētu izteikt savu neapmierinātību par kādu konkrētu  gadījumu sabiedriskā transporta jomā. Pēc sanāksmes dalībnieku domām, šāda sistēma palīdzētu identificēt vietas, kurās notiek visvairāk dažādu nepatīkamu gadījumu, kā arī saņemt atbildi no atbildīgās institūcijas, kuras kompetencē ir konkrētā jautājuma risinājums.

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvā padome izveidota pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena ierosinājuma, lai efektīvāk īstenotu satiksmes nozarē izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam cilvēkam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.

Konsultatīvajā padomē darbojas satiksmes nozares eksperti, vairākas NVO – “Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācija “SUSTENTO”, “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS”, Latvijas Paralimpiskās komiteja, “Latvijas Daudzbērnu ģimeņu apvienība”, “Latvijas Neredzīgo biedrība”, “Latvijas Nedzirdīgo savienība”, Eiropas Komisijas iniciatīvas AccessibleEU nacionālā eksperte, Biedrība “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns” – , kā arī transporta jomas institūciju un organizāciju pārstāvji.

Padome savā darbībā sniegs konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicinās mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvās padomes uzdevums ir apzināt problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniegt priekšlikumus to risināšanai.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens rosinājis izveidot Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvo padomi, lai efektīvāk īstenotu izvirzīto prioritāti – nodrošināt ikvienam piekļūstamu un drošu transporta infrastruktūru, kā arī mobilitātes pakalpojumus, tostarp cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām.  

Konsultatīvajā padomē darbosies satiksmes nozares eksperti, NVO, transporta nozares institūciju un uzņēmumu pārstāvji. To vadīs satiksmes ministra ārštata padomniece Gunta Anča.  

“Veicinot satiksmes drošību, sabiedriskā transporta modernizāciju, satiksmes infrastruktūras objektu attīstību, būtiski ir ievērot visu sabiedrības grupu piekļūstamības iespējas, tā ir jānodrošina kā cilvēkiem ar kustību traucējumiem, tā vecākiem ar bērnu ratiņiem un ikvienam satiksmes dalībniekam. Lai to izdarītu maksimāli kvalitatīvi, ir jābūt sadarbībai ar dažādu sabiedrības grupu pārstāvjiem, kas var sniegt savus padomus, konsultācijas un paust konkrētas grupas vajadzības,” nepieciešamību veidot konsultatīvo padomi pamato Kaspars Briškens. 

Padome savā darbībā sniegs konsultācijas personu mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības politikas veidošanas procesā, veicinās mērķgrupas pārstāvošo nevalstisko organizāciju un pasažieru pārvadājumu jomā iesaistīto transporta nozares un citu institūciju sadarbību. Tāpat konsultatīvās padomes uzdevums ir apzināt problēmas personu tiesībās mobilitātes vienlīdzības nodrošināšanā un sniegt priekšlikumus to risināšanai. 

Mobilitātes vienlīdzības un piekļūstamības konsultatīvo padomi plānots izveidot tuvākajā laikā – decembrī, kad tiek atzīmēta arī Apvienoto Nāciju Organizācijas iedibinātā Starptautiskā personu ar invaliditāti diena. Iecerēts, ka padomes darbs notiks sēdēs, kas tiks sasauktas pēc nepieciešamības.