Pārvaldīšana
Autoceļu pārvaldīšanas mērķis ir autoceļu tīkla efektīva uzturēšana un attīstība, lai veicinātu valsts ekonomisko progresu, iedzīvotāju dzīves līmeņa celšanos un sekmētu Latvijas starptautisko autoceļu atbilstību Eiropas autoceļu tīkla prasībām, kā arī nodrošinātu, lai ceļš pastāvīgi tiktu uzturēts satiksmei drošā stāvoklī atbilstoši normatīvajiem aktiem un standartiem ceļu satiksmes drošības jomā.
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē piešķirto finansējumu, organizē iepirkumus valsts pasūtījumiem valsts autoceļu tīklā veicamajiem darbiem (tostarp par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu), administrē valsts autoceļu projektēšanas un būvdarbu procesu, nodrošina ceļu satiksmes organizācijas uzraudzību valsts autoceļu un pašvaldību ceļu tīklā, veic valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu plānošanu un to veikšanas kontroli, uzrauga pašvaldību autoceļu uzturēšanas atbilstību normatīvo dokumentu prasībām, kā arī izsniedz lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas. https://lvceli.lv/pakalpojumi/saskanojumi-un-atlaujas/atlaujas-parvadajumu-veiksanai/
VSIA „Latvijas Valsts ceļi” tīmekļvietnē ir publicēta aktuālā informācija par braukšanas apstākļiem, transportlīdzekļu maksimālās masas ierobežojumiem, autoceļu posmiem, kuros notiek būvdarbi vai ir ierobežota satiksme.
Savukārt valsts akciju sabiedrība „Latvijas autoceļu uzturētājs” veic valsts autoceļu kompleksās ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu uz valsts autoceļiem.
Plānošana
Autoceļu būvniecības darbi tiek plānoti atbilstoši Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030.gadam, Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027.gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam izvirzītajiem mērķiem.
Ņemot vērā, ka plānošanas process autoceļu tīklā ir nepārtraukts, noteiktās prioritātes pa gadiem mainās, ko nosaka satiksmes parametru izmaiņas, dažādu autoceļu posmu stāvokļa izmaiņu ātrums, kā arī pieejamā finansējuma apjoms.
Informācija par aktuālajiem būvobjektiem pieejama https:/lvceli.lv/celu-tikls/buvnieciba-un-uzturesana/aktualo-buvobjektu-saraksts/.
Papildus, lai efektīvāk plānotu valsts autoceļu tīkla attīstību ilgtermiņā un izpildītu Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības ir izstrādāta “Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģija no 2020. līdz 2040.gadam”, kura tika atbalstīta Autoceļu padomes 2020.gada 16.jūnija sēdē (https://www.sam.gov.lv/lv/18062020-autocelu-padomes-sede) un 2021.gada 29.jūnijā ir izskatīta Ministru kabineta sēdē, pieņemot zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu (http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?dateFrom=2020-07-28&dateTo=2021-07-28&text=TA-882&org=0&area=0&type=0). Stratēģija, kā valsts autoceļu tīkla attīstības vīzija, ietver autoceļu tīkla ilgtermiņa attīstības redzējumu, stratēģisko mērķi, uzdevumus un attīstības prioritātes.
Finansēšana
Valsts budžeta finansējumu programmai "Valsts autoceļu fonds" veido prognozētie valsts budžeta ieņēmumi no transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa, autoceļu lietošanas nodevas un 80 procenti no prognozētajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2014. - 2020. gada plānošanas periodā līdzfinansēto valsts reģionālo autoceļu pārbūves projektu īstenošanas rezultātā pārbūvēti autoceļi kopumā 355 km garumā, nodrošinot piekļuvi TEN-T pamattīklam, uzlabojot iedzīvotāju mobilitāti, dzīves vides kvalitāti, publisko pakalpojumu pieejamību un samazinot apkārtējās vides piesārņojums. Šajā periodā realizēti tādi valsts reģionālo autoceļu pārbūves projekti, kā:
- Autoceļš P73 Vecumnieki - Nereta - Subate posms Valles pagasta robeža - tilts pār Iecavu km 7,30 - 20,89;
- Autoceļš P120 Talsi - Stende - Kuldīga posms Talsi - Stende km 1,56 - 10,91 (ceļa pārvads);
- Autoceļš P62 Krāslava – Preiļi – Madona posms Bašķi – Preiļi km 44,15 – 57,54 (tilts);
- Autoceļš P108 Ventspils - Kuldīga -Saldus posms km 3,98 - 24,26.
Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas periodā līdzfinansēto valsts galveno autoceļu pārbūves projektu īstenošanas rezultātā ir uzlaboti braukšanas apstākļi 356 km garumā, dažādos valsts galveno autoceļu posmos, piemēram:
- Autoceļš A13 Krievijas robeža (Grebņeva) – Rēzekne – Daugavpils – Lietuvas robeža (Medumi) km 113,12 – 134,70;
- Autoceļš A3 Inčukalns – Valmiera – Igaunijas robeža (Valka) km 60,20 – 79,45;
- Autoceļš A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža (Veclaicene) km 25,50 – 39,40;
- Autoceļš A2 Rīga – Sigulda – Igaunijas robeža (Veclaicene) km 88,10 – 95,20.
Projekti ar atklātu konkursu kārtībā piesaistītu līdzfinansējumu
VSIA “Latvijas Valsts ceļi” aktīvi apzina un izmanto ārējā finansējuma piesaistes iespējas atklātu konkursu kārtībā, proti, piedaloties projektu konkursos ja to tēma un nosacījumi ļauj piesaistīt papildus līdzekļus uzņēmuma vai nozares attīstībai.
Konkurējot ar līdzīgām institūcijām Eiropā, 2014.-2020. gada plānošanas periodā LVC ir piesaistījis finansējumu un īstenojis 3 Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētus projektus.
Divi no tiem – SMART E67 (CB241) un SMART E263/E77 (CB891) - īstenoti Centrālbaltijas pārrobežu sadarbības programmas ietvaros sadarbībā ar Igaunijas Transporta administrāciju, piesaistot līdz 85% no visām būvniecības izmaksām un uzstādot pirmās elektronikās satiksmes vadības sistēmas (mainīgās ceļa zīmes , apstākļu novērošanas kameras, sensori, adaptīvie luksofori u.c. (Latvijas teritorijā pie A1 un A2). Jaunie intelektiskie transporta sistēmas elementi iekļauti kopējā satiksmes vadības sistēmā.
Vairāk informācijas par projektiem: SMART E67 - Latvijas Valsts Ceļi (lvceli.lv) SMART E263 /E77 - Latvijas Valsts Ceļi (lvceli.lv).
Savukārt sadarbībā ar Lietuvas ceļu administrāciju īstenots projekts EASYCROSSING (LLI-280) ar Latvijas – Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas līdzfinansējumu atjaunojot 6 ceļa posmus ar kopējo garumu 45,93 km Latvijas un Lietuvas pierobežā. Objekti Latvijas pusē:
- valsts reģionālais autoceļš P106 Ezere–Embūte–Grobiņa, 0,07-13.95 km (ar turpinājumu līdz Mažeiķiem);
- valsts reģionālais autoceļš P75 Jēkabpils–Lietuvas robeža, 56,08-60,50 km;
- valsts vietējais autoceļš V961 Nereta–Sleķi, 0,10-1,15 km (ar turpinājumu Pandelis virzienā);
- valsts vietējais autoceļš V1028 Bauska–Bērzi–LT robeža, 7,44-14,62 km (ar turpinājumu virzienā uz Žeimeli).
Vairāk informācijas par projektu: EASYCROSSING - Latvijas Valsts Ceļi (lvceli.lv).
Šobrīd jau 2021-2027.gada plānošanas perioda ietvaros tiek īstenoti divi Eiropas Infrastruktūras Savienošanas Instrumenta līdzfinansētie projekti plašā sadarbībā ar citiem Eiropas Savienības partneriem. MERIDIAN (Nr. 101075396) ietvaros līdz 2025.gadam tiks ieviesti viedie risinājumi transporta un infrastruktūras datu vākšanai uz Latvijā esošā TEN-T tīkla autoceļiem ar mērķi uzlabot autoceļu kvalitātes uzraudzību, aktīvu pārvaldību, plānošanas procesu u.c.
Vairāk informācijas par projektu: MERIDIAN - Latvijas Valsts Ceļi (lvceli.lv).
Tā pašas programmas ietvaros tiek īstenots partnerības projekts NAPCORE (MOVE/B4-2020-123), lai izveidotu vienotu pieeju valstu Nacionālo piekļuves punktu attīstībai.
Vairāk informācijas par projektu: NAPCORE - Latvijas Valsts Ceļi (lvceli.lv)
Publiskā un privātā partnerība
Kopš 2016.gada, pamatojoties uz Ministru kabineta 2016.gada 10.marta rīkojumu Nr. 172, tika uzsākts mērķtiecīgs darbs pie Baltijā pirmā tik liela apmēra publiskās un privātās partnerības projekta transporta infrastruktūras nozarē – Ķekavas apvedceļa projektēšanas, būvniecības, uzturēšanas. Tika izstrādāta unikāla iepirkuma dokumentācija, publiskās – privātās partnerības modelis un līguma nosacījumi, kas atbilst projekta aktīvu uzskaites valsts budžeta ārpusbilancē principiem.
2018. gada 5. decembrī tika izsludināts iepirkums “Publiskās un Privātās partnerības līgums par E67 / A7 Rīga – Bauska – Lietuvas robeža (Grenctāle) posma 7,9 -25,0 km (Ķekavas apvedceļa) projektēšanu, būvniecību, finansēšanu un uzturēšanu”, kurš noritēja 3 kārtās. Pretendentu kvalifikācijas kārta norisinājās līdz 2019. gada 17. maijam, kuras laikā tika saņemti un izvērtēti 5 pretendentu pieteikumi, no kuriem 2 tika uzaicināti sagatavot un iesniegt sākotnējos finanšu un tehniskos piedāvājumus. Abi uzaicinātie pretendenti iesniedza savus piedāvājumus, kuri tika vērtēti līdz oktobra vidum, vēlāk uzsākot sarunu procedūru par iespējām tos pilnveidot, t.sk., samazinot paredzamo līguma cenu. Pēc sarunu noslēguma pretendenti tika aicināti iesniegt labākos un galīgos finanšu un tehniskos piedāvājumus.
2021.gada 16.jūlijā ir noslēgts publiskās – privātās partnerības līgums “Par E67/A7 Rīga – Bauska – Lietuvas robeža (Grenctāle) posma 7,9 – 25,0 km (Ķekavas apvedceļa) projektēšanu, būvniecību, finansēšanu un uzturēšanu”. Līgums noslēgts starp Latvijas Republiku, kuru pārstāv Satiksmes ministrija, VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (Publiskais partneris) un akciju sabiedrību “Kekava ABT” (Privātais partneris). Saskaņā ar līgumu, Ķekavas apvedceļa projektēšana ir pabeigta 2021.gadā, būvniecību plānots pabeigt līdz 2023.gada beigām, savukārt uzturēšanas periods un līguma izpilde kopumā pilnībā noslēgsies 2043.gada septembrī - 20 gadus pēc brīža, kad infrastruktūra padarīta pieejama gala lietotājiem.
Kopējais Ķekavas apvedceļa garums plānots 17,5 km, t.sk., jauna ātrgaitas ceļa posma izbūve 14,4 km un esošā ceļa pārbūve – 3,1 km. 11,1 km plānoti kā divu brauktuvju ceļš ar četrām joslām, bet 6,4 km – viena brauktuve ar divām joslām. Projekts ietver arī 4 divlīmeņu krustojumus, 4 tuneļus, 1 tiltu, 7 rotācijas apļus un paralēlos ceļus 16,2 km garumā.
Vairāk par Ķekavas apvedceļu: https://lvceli.lv/aktualitates/sak-buvet-kekavas-apvedcelu-fotoreportaza/
2022.gadā veikta finanšu un ekonomiskā analīze iespējamajai valsta galvenā autoceļa A7 posma no Ķekavas apvedceļa līdz Bauskai (Ārcei) pārbūvei, ietverot Iecavas un Bauskas apvedceļu izbūvi, izmantojot publiskās un privātās partnerības modeli. Lēmums par turpmāku projekta attīstību publiskās -privātās partnerības modeļa ietvaros būs jāpieņem Ministru kabinetam.