Valdība 14. janvārī apskatīja Satiksmes ministrijas ziņojumu par Rail Baltica projekta plāniem Latvijā. Šis ziņojums ir daļa no Baltijas valstu pieteikuma Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentam. Viņi atbalsta pieteikuma iesniegšanu līdz 2025. gada 21. janvārim.
Latvijas pieteikums galvenokārt pievēršas Rail Baltica dzelzceļa būvniecībai no Lietuvas robežas līdz Salaspilij. Tas ietver 14,2 km dzelzceļa uzbēruma būvi un darbu uzraudzību. Viņi arī meklē veidus, kā samazināt būvniecības izmaksas.
Papildus tiek plānoti Rail Baltica elektrifikācijas darbi posmā no Latvijas-Lietuvas robežas līdz Upeslejām. Ir arī atbalsta pasākumi projektam. Kopuzņēmums RB Rail AS veiks pārrobežu aktivitātes, un tās finansēs visas trīs Baltijas valstis.
2024. gada septembrī Eiropas Komisija izsludināja projektu uzsaukumu finansējumam no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta. Šis ir galvenais Rail Baltica finansējuma avots. Kopumā ir pieejami 1,2 miljardi eiro dzelzceļa projektiem. Pieteikumus var iesniegt tikai Kohēzijas fonda dalībvalstis. Tas ir pēdējais uzsaukums Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada periodā.
Plānots, ka projektus izvērtēs līdz 2025. gada jūlijam. Pēc Eiropas Komisijas lēmuma par atbalstu rudenī tiks noslēgts jauns finansēšanas līgums. Par līgumu un valsts budžeta saistībām Satiksmes ministrija informēs atsevišķi.