Valdība ārkārtas sēdē trešdien, 24. janvārī, iepazinās ar Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par Rail Baltica projekta Latvijas prioritārajām aktivitātēm Baltijas valstu pieteikumā Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) desmitajam projektu uzsaukumam (CEF10) un atbalstīja pieteikuma iesniegšanu līdz 2024. gada 30. janvārim.
CEF10 pieteikuma finansējums paredzēts projekta prioritāro aktivitāšu realizācijai Latvijā, kas nodrošina Eiropas Komisijas (EK) izvirzīto gatavības kritēriju izpildi un ir būtiskas Rail Baltica projekta turpmākajai īstenošanai. Latvijas pieteikuma fokusā ir dienvidu posma (Misa – Lietuvas robeža) būvniecība un jau parakstīto būvniecības līgumu pabeigšana. Papildus tiek pieteikta Skultes infrastruktūras apkopes punkta/būvmateriālu uzglabāšanas bāzes izveide, augstsprieguma tīkla pieslēgumu punktu projektēšana posmā Skulte-Salacgrīva un Iecavā. Tāpat finansējumu iecerēts novirzīt maģistrālo gāzes vadu pārbūvei, elektrifikācijas vadlīniju un dzelzceļa vadības un signalizācijas sistēmu vadlīniju izstrādei, kā arī zemju atsavināšanai posmā Vangaži – Igaunijas robeža.
Papildus Latvijas nacionālajām aktivitātēm tiek pieteiktas Rail Baltica projekta aktivitātes, kuras īstenos kopuzņēmums RB Rail AS, kam nepieciešamo līdzfinansējumu vienādās daļās nodrošinās Latvija, Igaunija un Lietuva.
2023. gada septembrī EK izsludināja desmito projektu uzsaukumu finansējuma saņemšanai no EISI, kas ir galvenais Rail Baltica projekta finansējuma avots. Kopumā dzelzceļa infrastruktūras projektu atbalstam pieejams 5,5 miljardu eiro finansējums, no kura 2,8 miljardi eiro ir Kohēzijas aploksnes finansējums, kam pieteikumus var iesniegt tikai Kohēzijas fonda 15 dalībvalstis, un 2,7 miljardi eiro ir vispārējās aploksnes finansējums, kas pieejams visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm.
Plānots, ka kopuzņēmums RB Rail AS iesniegs Baltijas valstu pieteikumu līdz 30. janvārim. EK lēmums par CEF10 uzsaukumā pieteikto projekta aktivitāšu finansējumu gaidāms 2024. gada otrajā pusē. Pēc EK lēmuma apstiprināšanas tiks noslēgts jauns finansēšanas līgums, par kura pieejamo finansējumu un precīzām valsts budžeta saistībām SM informēs atsevišķi.
Nākamajā EISI vienpadsmitajā projektu uzsaukumā (CEF11), Latvija plānoto pieteikt Ziemeļu posma (Vangaži – Igaunijas robeža) būvniecības aktivitātes. Pašlaik šis posms atrodas projektēšanas noslēguma stadijā.
Papildu informācija:
Ar Eiropas Savienības atbalstu attīstām ilgtspējīgu mobilitāti Latvijā, tostarp kopš 2015. gada īstenojam Rail Baltica projektu ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējumu.
Latvijai piedaloties Eiropas Komisijas izsludinātajos projektu iesniegumu konkursos par finanšu palīdzības piešķiršanu no EISI, t.sk. no Militārās mobilitātes aploksnes, līdz 2023. gadam parakstīti kopskaitā 10 finansēšanas līgumi un nodrošināts finansējums aptuveni 916 miljonu eiro apmērā.
Piešķirtie ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi ir nozīmīgs ieguvums projektam, ko nodrošina Latvijas divdesmit gadu dalība Eiropas Savienībā.