Nozares ziņas Pasts

Trešo valstu sūtījumu atmuitošana Latvijas Pastā, nosūtītājam digitāli norādot korektus un pilnīgus datus par sūtījumu, atkarībā no izvēlētā atmuitošanas veida un sūtījuma satura notiek dažu minūšu laikā Latvijas Pasta mobilajā lietotnē atmuito.pasts.lv līdz, maksimums, divās darbdienās ar pasta brokera starpniecību. Būtiskākais priekšnoteikums sūtījumu ātrai atmuitošanai ir korekti dati, kas Latvijas Pastam jāsaņem elektroniski no sūtījuma izsūtītājvalsts.

No 2021.gada 1.jūlija visā Eiropas Savienībā (ES) spēkā stājās  jauna nodokļu piemērošanas sistēma pasta sūtījumiem no trešajām valstīm, ietekmējot katru Latvijas iedzīvotāju, kurš iepērkas trešo valstu interneta veikalos vai saņem sūtījumus no ārpus ES dzīvojošiem draugiem vai radiem. Atmuitošanai, kas jāveic katram sūtījuma saņēmējam individuāli, ir pakļauti pilnīgi visi sūtījumi no valstīm ārpus ES, tostarp dāvanas un mazas vērtības pirkumi. 

Patlaban pagājuši vairāk nekā astoņi mēneši kopš jaunās kārtības ieviešanas, un gan digitālā datu apmaiņa starp valstīm, gan klientu izpratne par muitošanas nepieciešamību ir stabilizējusies un uzlabojusies. Atmuitošanas veiksmīgas norises būtiskākais stūrakmens ir datu korekta apmaiņa starp sūtījuma izsūtītājvalsts un saņēmējvalsts pasta uzņēmumiem.

ES izveidota vienota pasta apmaiņas elektroniskā sistēma, par kurā ievadīto datu patiesumu un pilnīgumu atbild tās valsts pasta uzņēmums, no kura attiecīgais sūtījums tiek izsūtīts. Manuāla datu precizēšana, veicot atmuitošanas procedūras, netiek pieļauta un nav iespējama, tāpēc Latvijas Pasts un jebkurš cits pasta komersants, kas ir sūtījuma galapiegādātājs, savā darbībā ir tiesīgs balstīties tikai uz datiem, kas saņemti no nosūtītājvalsts vai sūtījuma saņēmēja iesniegtajiem pamatojošiem dokumentiem – attiecīgi jebkura veida datu precizēšana prasa laiku.  

“Ar dažādu valstu pasta uzņēmumiem Latvijas Pasts šo astoņu mēnešu laikā kopš jaunās kārtības ieviešanas Eiropas Savienībā no savas puses ir nepārtraukti risinājis jautājumus par digitālo datu kvalitātes uzlabošanu, jo diemžēl dati regulāri ir bijuši nepilnīgi un neprecīzi. Tā rezultātā, piemēram, kā muitojami sūtījumi tiek norādītas pat pastkartes vai arī klients Latvijā nevar savlaicīgi atmuitot saņemto sūtījumu, jo nosūtītāja norādītie dati ir nepilnīgi. Patlaban redzam, ka situācija ir uzlabojusies, augusi iesaistīto pušu izpratne un datu kvalitāte, kā rezultātā sūtījumus varam atmuitot ātrāk un mūsu klienti ir apmierinātāki,” uzsver Latvijas Pasta Projektu vadības departamenta direktore Agnese Bīdermane.

Patlaban, saņemot korektus datus par sūtījumu elektroniskajā datubāzē, sūtījuma atmuitošana Latvijas Pasta mobilajā lietotnē atmuito.pasts.lv prasa vien dažas minūtes laika, savukārt, izmantojot pasta brokera starpniecību: vienu vai, maksimums, divas darbdienas.
Lai klientiem atvieglotu sūtījumu atmuitošanas un saņemšanas procesu, Latvijas Pasts radījis jaunu digitālu risinājumu – lietotni atmuito.pasts.lv. Tā dažos soļos ļauj izvēlēties atmuitošanas veidu un ar Latvijas Pasta starpniecību vienkārši atmuitot no trešajām valstīm saņemtos sūtījumus. 

Par sūtījuma saņemšanu Latvijas Pasts klientiem tiek piegādāts aicinājums mobilās īsziņas formā, ja ir norādīts saņēmēja korekts mobilā tālruņa numurs, vai drukāts paziņojumu adresāta pastkastītē. Paziņojumos ietverta katram saņēmējam individuāla saite uz lietotni atmuito.pasts.lv. Saite ir unikāla, un lietotnē tiek atvērta tikai konkrētajam sūtījumam atbilstoša atmuitošanas forma atkarībā no sūtījuma vērtības: sūtījumiem vērtībā līdz 150 eiro bez akcīzes precēm tas ir PVN aprēķins no sūtījuma vērtības, bet sūtījumiem vērtībā virs 150 eiro iekļauta iespēja pievienot deklarēšanai nepieciešamos dokumentus (rēķinu, maksājuma uzdevumu u.tml.).

Vairāk informācijas par to, kā pareizi veikt pasta sūtījumu atmuitošanu, atrodama Valsts ieņēmumu dienesta interneta vietnē un Latvijas Pasta mājaslapā.

 

Par VAS Latvijas Pasts

Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 3000 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.

 

Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv
twitter.com/latvijas_pasts | facebook.com/latvijas.pasts | instagram.com/latvijas_pasts