Otrdien, 23. jūlijā, valdība izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu (IZ) “Par tranzīta ielu finansēšanu, par mērķdotācijas apmēra pašvaldību autoceļiem un ielām noteikšanas principu pilnveides iespējām”. Piemērojot SM piedāvāto pieeju mērķdotācijas līdzfinansējuma piešķiršanai tranzīta ielām atkarībā no to lietošanas nozīmes un lietošanas intensitātes, aprēķināts, ka kopumā valsts līdzfinansējums gadā ir jāpalielina par 6,15 miljoniem eiro.
“Sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību strādājam pie tā, lai spēcinātu reģionālo savienojamību. Tranzīta ielu uzturēšanu un būvniecību ir jāfinansē pēc objektīviem un godīgiem kritērijiem – tādiem, kas ņem vērā reālo ielu noslodzi un lietošanas nozīmi. Ikvienam iedzīvotājam piekļūstama un droša satiksmes infrastruktūra ir viena no Satiksmes ministrijas prioritātēm,” skaidro satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Spēkā esošais regulējums nenosaka šī brīža situācijai atbilstošu tranzīta ielu finansēšanas apmēra noteikšanas principu, kas atspoguļotu reālo tranzīta ielu noslodzes intensitāti. Attiecīgi ir jāizstrādā kritēriji, kā arī jāpilnveido finansējuma piešķiršanas kārtība un apmērs atbilstoši aktuālajām vajadzībām un situācijai. Kopējais tranzīta ielu garums valstī ir 436 kilometri, un saskaņā ar šobrīd spēkā esošo regulējumu valsts budžeta līdzfinansējums 50 procentu apmērā tranzīta ielu uzturēšanai ir 1,3 miljoni eiro gadā un nav pietiekams.
IZ izstrādāts ar mērķi izveidot tranzīta ielu atbalsta politiku, nosakot prioritātes valsts mērķdotācijas atbalstam tranzīta ielu uzturēšanā un būvniecībā. Tāpat mērķis ir izvērtēt pašvaldību autoceļiem un ielām mērķdotācijas apmēra noteikšanas principus.
SM sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību (LPS) ir izstrādājusi tranzīta ielu sadalījumu atbilstoši to nozīmei novadu centru savienošanā, tranzīta ielu lietošanas nozīmei un lietošanas intensitātei. Tranzīta ielām atkarībā no lietošanas nozīmes un lietošanas intensitātes tiek piemērota atšķirīga pieeja mērķdotācijas līdzfinansējuma piešķiršanai.
IZ izstrādātie kritēriji finansējuma piešķiršanai paredz noteikt valsts budžeta līdzfinansējumu brauktuves ikdienas uzturēšanai 75 procentu apmērā visām tranzīta ielām ar 500 transportlīdzekļu diennaktī intensitāti. Tāpat 75 procentu apmērā valsts budžeta līdzfinansējums noteikts būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar satiksmes intensitāti 1200 transportlīdzekļi diennaktī. Savukārt būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar satiksmes intensitāti 1200 transportlīdzekļi diennaktī būvniecībai, tostarp tajā ietilpstošā tilta vai pārvada pārbūvei un atjaunošanai, noteikt valsts budžeta līdzfinansējumu 50 procentu apmērā.
Lai nodrošinātu šī brīža situācijai atbilstošu tranzīta ielu uzturēšanas un būvniecības līdzfinansējuma apmēru, jautājumu par papildu finansējuma piešķiršanu 6,15 miljonu eiro apmērā gadā plāno skatīt likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
Tāpat SM būtu jāveic grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumos Nr. 173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība”.