Satiksmes ministrija organizēja tiešsaistes domnīcu "Labā prakse videi draudzīga sabiedriskā transporta ieviešanā," kurā satiksmes ministrs Tālis Linkaits un valsts sekretāres vietniece Ligita Austrupe ar Autotransporta direkcijas un pašvaldību pārstāvjiem pārrunāja līdz šim paveikto un diskutēja par videi draudzīga transporta ieviešanas gaitu Latvijā un Eiropas Savienības struktūrfondu finansējuma izlietojumu satiksmes un transporta nozarē.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits: “Lai iedzīvotāji biežāk izvēlētos sabiedrisko transportu saviem braucieniem, svarīgi nodrošināt kvalitatīvu un mūsdienīgu sabiedriskā transporta pakalpojumu. Jau tagad Latvijas pilsētās varam novērtēt braucienus ar jauniem, videi draudzīgiem autobusiem un tramvajiem. Tikpat būtiska ir pievilcīga lietošanas pieredze – ērta iekāpšana, iespēja pārsēsties no viena sabiedriskā transporta otrā un iegādāties biļeti savienotiem braucieniem. Reģionālajā satiksmē plānojam pozitīvas pārmaiņas ar jaunajiem elektrovilcieniem, 48 staciju peronu rekonstrukciju, mūsdienu prasībām atbilstošiem autobusu pārvadājumiem, vienotās biļetes ieviešanu. Kopā ar pašvaldībām varam radīt redzamus uzlabojumus sabiedriskajam transportam un mudināt iedzīvotājus tos novērtēt.”
Pašvaldību pārstāvji dalījās ar veiksmīgās prakses piemēriem un iedzīvotāju atsauksmēm no Liepājas, Rēzeknes, Daugavpils, Jūrmalas, Valmieras, Jēkabpils un Jelgavas.
Valsts sekretāres vietniece Ligita Austrupe norādīja, ka, ievērojot Eiropas Komisijas zaļā kursa stratēģiju Eiropas Savienības struktūrfondu finansējums tiek plānots tādējādi, lai tiktu sasniegti mērķi klimata un vides jomā. Viens no zaļā kursa uzstādījumiem ir radīt spēcīgu stimulu multimodālajam transportam. Saskaņā ar Eiropas Komisijas norādēm, Latvijā ir jāīsteno reģionālo dzelzceļa savienojumu un tranzīta punktu attīstība, lai tiktu sekmēta videi nekaitīgāka satiksme. Līdzšinējā Satiksmes ministrijas fondu investīciju stratēģija saistāma ar apzinātu un mērķtiecīgu finansējuma sadalījumu multimodālas pārvietošanās veicināšanai un sabiedriskā transporta attīstībai. Līdz 2023. gadam paredzēts nodrošināt esošās tramvaja līnijas pārbūvi Daugavpilī, Liepājā un Rīgā kopumā 15 km garumā, jaunas tramvaja līnijas izbūvi – kopumā 9 km garumā. Plānots iegādāties 27 jaunus tramvaja sastāvus Daugavpilī un Liepājā. Līdz 2024.gadam plānots nodrošināt 32 jaunu elektrovilcienu sastāvu iegādi un ekspluatāciju elektrificētajās dzelzceļa līnijās. Vienlaikus, līdz 2023.gadam tiks iegādāts 141 videi draudzīgs autobuss, kas kursēs Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Rēzeknē, Rīgā, Valmierā un Ventspilī. Valsts sekretāres vietniece Ligita Austrupe uzsvēra arī to, cik nozīmīga ir velo infrastruktūras attīstība un sasaiste ar sabiedrisko transportu, kas ievērojami veicinās videi draudzīgākas mobilitātes alternatīvas izvēli. Sinerģija starp Eiropas Savienības fondiem un Atveseļošanas fondu ir dzelzceļa elektrifikācijas, multimodālā sabiedriskā transporta tīkla, videi draudzīga sabiedriskā transporta un velo infrastruktūras attīstībā. Gatavojoties nākamā investīciju perioda plāna īstenošanai, Satiksmes ministrija ļoti rūpīgi izvērtējusi katra investīciju virziena pienesumu Eiropas Savienības zaļā kursa stratēģijas izpildei – klimata un vides uzlabošanai.
Lai šo projektu īstenošanas rezultātā izveidotā infrastruktūra sniegtu maksimālu efektu, nepieciešama iedzīvotāju pārvietošanās paradumu maiņa, kas veicinātu sabiedriskā transporta izmantošanu.
Lai to īstenotu, Autotransporta direkcija, kas ir atbildīga par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu reģionālajā maršrutu tīklā ar autobusiem un vilcieniem, pēdējos gados daudz strādājusi pie tā, lai pārvietošanos padarītu zaļāku. Ir jau paveikti un ir plānoti būtiski uzlabojumi pārvadājumos pa dzelzceļu, kā arī, pateicoties sabiedriskā transporta konkursam, gaidāmi zaļāki pārvadājumi ar autobusiem Latvijas reģionos, jo katru gadu ne mazāk kā 9% autobusu būs bezizmešu. Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš domnīcā pastāstīja par pasākumiem, kuri tiek īstenoti multimodāla un integrēta sabiedriskā transporta izveidē, lai uzlabotu sabiedriskā transporta pieejamību un pievilcību.
Rīgas plānošanas reģiona pārstāvis Rūdolfs Cimdiņš pastāstīja par aktualitātēm Rīgas metropoles areālā un norādīja, ka papildus tādiem ieguvumiem kā gaisa kvalitātes uzlabošanās, pilsētvides sakārtošana un sabiedriskā transporta pieejamība dažādām sabiedrības grupām, būtiskas ir arī pārvietošanās iespēju alternatīvas un savienojuma punkti, kuri apvieno visas pilsētas apkaimes un Latvijas reģionus.