Valstspilsētu pašvaldības nedrīkst vilcināties ar lēmumu pieņemšanu par sabiedriskā transporta pārorganizāciju ārkārtas situācijas laikā un tām apņēmīgi jāizmanto dotās pilnvaras, uzsver satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Tiekoties ar Latvijas Lielo pilsētu asociāciju, ministrs otrdien, 12. oktobrī, uzsvēra, ka epidemioloģiskā situācija strauji pasliktinās, tādēļ ir jāmeklē pēc iespējas vairāk veidu, kā samazināt cilvēku savstarpējos kontaktus un viens no tiem ir drošāks sabiedriskais transports.
Līdz ar to valstspilsētām ir apņēmīgi jāizmanto tām dotās tiesības un jālemj par dažādiem ierobežojumiem pārvadājumos, kas varētu būt gan pārvadājumu organizēšana “zaļajā režīmā”, gan braukšanas maksas atvieglojumu samazināšana pilnībā vai transporta piepildījuma maksimuma stundās
“Patlaban ir ļoti būtiski nodrošināt iespējami droša sabiedriskā transporta pieejamību un pašvaldībām, kas situāciju savā teritorijā pārzina vislabāk, ir jāizmanto savas tiesības pieņemt lēmumus, kas to palīdzēs sasniegt,” saka T.Linkaits.
Pašvaldību pārstāvji atzina, ka viens no veidiem, kā to panākt varētu būt plūsmas diferencēšana, atceļot atvieglojumus konkrētos diennakts laikos – no rītiem un vakaros, kad nepieciešams nodrošināt skolēnu nokļūšanu skolās un strādājošo nokļūšanu darba vietās.
Pašvaldību pārstāvji arī norāda, ka situācija dažādās pilsētās ir atšķirīga un tieši tādēļ lēmumu pieņemšana katrai pašvaldībai individuāli ir piemērotākais risinājums.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājiem valstspilsētās – Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Liepājā, Ogrē, Rēzeknē, Rīgā, Valmierā un Ventspilī – ir tiesības mainīt kārtību, kādā notiek pasažieru pārvadājumi, tai skaitā tiesības noteikt reisus, kuros pasažierus var uzņemt tikai ar sadarbspējīgu Covid-19 sertifikātu, kā arī pārskatīt noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus dažādām personu grupām, vai nu tos atceļot, vai ierobežojot to izmantošanas laiku.
Arī Ministru kabinets vēl turpinās lemt par veidiem, kā organizēt sabiedrisko transportu ārkārtas situācijas laikā.
Sabiedriskajā transportā pastāv augsti epidemioloģiskie riski, tāpēc ir svarīgi precīzi ievērot un izpildīt jau šobrīd noteiktās prasības attiecībā uz pārvadātājiem un pasažieriem, lai stiprinātu epidemioloģisko prasību ievērošanu un uzraudzību, kā arī pievērstu pastiprinātu uzmanību atbilstošas kontroles nodrošināšanai.