Satiksmes ministrs Tālis Linkaits piektdien, 28. janvārī, Latvijas Pašvaldību savienības Tautsaimniecības komitejas un Vidzemes plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē pašvaldību pārstāvjus iepazīstināja ar ministrijas šī gada prioritātēm, īpašu uzmanību pievēršot sabiedriskā transporta sistēmas uzlabošanai.
Viens no nozīmīgākajiem notikumiem ne tikai šogad, bet arī pēdējās desmitgadēs kopumā būs jauno elektrovilcienu darbības sākšana Latvijā. Tie testēšanai un sertificēšanai ieradīsies jau gada pirmajā pusē, bet rudenī jaunos vilcienus plānots sākt izmantot pasažieru pārvadājumiem. Vienlaikus, lai stiprinātu dzelzceļu kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu un tā izmantošanu padarītu ērtāku, uzsākts 48 staciju pasažieru platformu modernizācijas projekts.
Gada pirmajā ceturksnī plānots izsludināt iepirkumu jaunu bateriju vilcienu iegādei. Septiņus vilcienu sastāvus plānots iegādāties ar Atveseļošanās fonda finansējumu, bet vēl divi sastāvi tiks iegādāti no Kohēzijas fonda līdzekļiem.
“Lai iedzīvotāji biežāk izvēlētos sabiedrisko transportu saviem braucieniem, svarīgi nodrošināt kvalitatīvu un mūsdienīgu sabiedriskā transporta pakalpojumu. Jau tagad daudzviet varam novērtēt braucienus ar jauniem, videi draudzīgiem autobusiem un tramvajiem. Tikpat būtiska ir pievilcīga lietošanas pieredze – ērta iekāpšana, iespēja pārsēsties no viena sabiedriskā transporta otrā un iegādāties biļeti savienotiem braucieniem,” pauda ministrs, piebilstot, ka vienotā sabiedriskā transporta biļešu sistēma sāks darboties šī gada otrajā pusē.
Pašvaldību pārstāvji sarunā ar ministru izteica atzinību par pagājušajā gadā atjaunotajiem pasažieru vilcienu reisiem uz Madonu un Gulbeni, kas daudziem iedzīvotājiem nodrošina ērtu un pieejamu nokļūšanu uz darbu, izglītības iestādēm un pakalpojumu saņemšanas vietām.
Savukārt Cēsu, Limbažu, Siguldas Jēkabpils, Ogres, Aizkraukles, Jēkabpils, Preiļu un Līvānu iedzīvotājus sagaida jaunumi reģionālo autobusu pārvadājumos, jo ar 1. jūliju stāsies spēkā jauni līgumi ar pārvadātājiem, kas ļaus nodrošināt modernākus autobusus un uzlabotu sabiedriskā transporta lietošanas pieredzi.
Autoceļu tīkla sakārtošanas jomā arī šajā gadā plānoti būtiski ieguldījumi reģionālo autoceļu atjaunošanā, un darbi notiks daudzos ceļu posmos, kas uzlabojumus gaidījuši jau krietni sen, piemēram P4 Rīga-Ērgļi, P105 Butnāri-Saldus-Ezere, P37 Pļaviņas-Madona-Gulbene un citviet. Turpināsies arī Administratīvi teritoriālās reformas atbalstam izveidotā programma vietējo un reģionālo ceļu atjaunošanai, un notiek sarunas ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par ceļa posmiem, kuros darbus uzsākt šajā gadā.
Ministrs aicināja pašvaldības līdz 1. aprīlim izvērtēt Satiksmes ministrijas piedāvājumu par valsts vietējo reģionālo autoceļu nodošanu pašvaldībām, pretī saņemot ikgadējo dotāciju 1560 eiro apmērā par vienu pārņemto kilometru. “Šis ir stimulējošs mehānisms pašvaldībām, kas dos ieguldījumu kopējā ceļu kvalitātes uzlabošanā, ņemot vērā, ka pašvaldības ir spējīgas pieņemt informētākus lēmumus par savā teritorijā esošo vietējo autoceļu uzturēšanu un prioritātēm,” saka T. Linkaits. Viņš uzsvēra, ka šis ir pašvaldību brīvprātīgs lēmums, kas jāizvērtē atkarībā no vietējās situācijas, taču daudzviet tas noteikti var dot pavisam reālu ieguvumu.