Pirmdien, 15. novembrī, satiksmes ministrs Tālis Linkaits piedalīsies Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas konferencē Briselē, kas veltīta Eiropas Dzelzceļa gadam un dzelzceļa attīstības jautājumiem. Linkaits uzsvērs dzelzceļa lomu Eiropas klimata mērķu sasniegšanā un Rail Baltica nozīmi vienotas Eiropas dzelzceļa telpas izveidē un reģiona konkurētspējas stiprināšanā.
“Pēdējo gadu laikā dzelzceļa renesanse vērojama visā Eiropā, arī Latvijā. Vilciens kā transporta veids atgūst popularitāti, un ir īstais brīdis stiprināt tā lomu, īpaši domājot par Eiropas klimata mērķu sasniegšanu. Eiropas Dzelzceļa gads deva mums iespēju uzsvērt tās priekšrocības, ko sniedz vilciens – ātri, ērti, droši un videi draudzīgi,” atzīst Tālis Linkaits.
Ministrs uzsver, ka dzelzceļam ir jākļūst par ES transporta sistēmas mugurkaulu – gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem. Baltijas valstīm ir būtiski izveidot labu infrastruktūru, kas nodrošina savienojamību ar Eiropu, lai varētu piedāvāt jaunus un konkurētspējīgus risinājumus kravu pārvadājumos. Pašlaik tādas infrastruktūras nav, savukārt Rail Baltica projekta īstenošana uzlabos savienojamību, nodrošinot vienotu Eiropas dzelzceļa telpu.
“Rail Baltica ir ES dzelzceļa infrastruktūras iztrūkstošais posms, kas dos pozitīvu pienesumu Baltijai, Polijai un arī ES. Tāpat Rail Baltica nozarei dos nozīmīgu pienesumu digitalizācijas jomā, nodrošinot jaunākās tehnoloģijas satiksmes vadībā un komunikācijā,” skaidro Linkaits.
Tāpat Linkaits uzsver, ka pārrobežu projektu īstenošanai būtisks ir ES finansiālais atbalsts un ka investīcijas nepieciešamas ne tikai jaunu dzelzceļa savienojumu izveidē, bet arī esošās infrastruktūras uzturēšanā. “Latvija atbalsta Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas viedokli, ka Covid-19 krīze ir aktualizējusi nepieciešamību izstrādāt atbalsta mehānismus, nodrošinot augstāku prioritāti pārrobežu infrastruktūras attīstības atbalstam. Tikmēr valsts atbalsts Covid-19 krīzē jānodrošina pārvadātājiem, kas, ilgstoši ciešot zaudējumus, ar saviem resursiem nevar nodrošināt pakalpojumu nepārtrauktību,” atzīst ministrs. “Dalībvalstis, strādājot kopā, var izveidot spēcīgu ES transporta sistēmu ar dzelzceļu kā tās mugurkaulu.”
Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komiteja, ņemot vērā, ka 2021. gads ir Eiropas Dzelzceļa gads, organizē konferenci, lai diskutētu par dzelzceļa attīstības jautājumiem, tostarp iespējām un izaicinājumiem dekarbonizācijas un digitalizācijas jomā. Komiteja ir Eiropas Savienības padomdevēja struktūra, kurā darbojas darba devēju un darba ņēmēju organizāciju un citu interešu grupu pārstāvji. Tā sniedz atzinumus par ES jautājumiem un ir sagatavojusi ziņojumu par Eiropas vienoto dzelzceļa telpu.
Vizītes laikā, lai pārrunātu aktuālos jautājumus loģistikas jomā, satiksmes ministrs tiksies ar Latvijas Republikas ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieku Beļģijā Andri Razānu.