Nozares ziņas

Pagājušā nedēļā, Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits un Īrijas Transporta departamenta valsts ministre Hildegarde Notone video tiešraidē-diskusijā “Savienotās pilsētas - transporta sakari nākamajos 25 gados” runāja par nākotnes transportu pilsētās, Eiropas fondu izmantošanu dalībvalstīs un iespējamo sadarbību starp Latviju un Īriju. Diskusiju organizēja Īrijas Latvijas Tirdzniecības kamera sadarbībā ar Īrijas vēstniecību Latvijā, un to vadīja vadošais partneris BDO Latvijā Jānis Zelmenis.

Diskusijā piedalījās Īrijas Latvijas Tirdzniecības kameras biedri, Latvijas un Īrijas uzņēmēji, diplomātiska korpusa un valsts pārstāvji, un ar transporta nozari saistīti pārstāvji. Satiksmes ministrs Linkaits savā prezentācijā uzsvēra Baltijā vadošās aviokompānijas – “airBaltic” nozīmi pasažieru starptautisko pārvadājumu jomā pirms pandēmijas. “Gaisa satiksme būs nozīmīgs satiksmes veids savienojumiem ar Eiropas un pasaules pilsētām arī pēc pandēmijas,”- atzina ministrs.

Tika runāts arī par dzelzceļa projektu “Rail Baltica”, kas savienos Latviju ar Eiropas pilsētām. Paredzamais vilciena maksimālais ātrums ir 249 km/h. Paredzēts, ka no Rīgas uz Berlīni kursēs nakts vilcieni, ceļā pavadot 13 stundas. Tāpat “Rail Baltica” būs liels ieguvums Latvijai, nodrošinot ātru un mūsdienīgu sabiedrisko transportu starp valsts pilsētām. Tādējādi veidotos jauni piepilsētas vilcieni ar integrētu biļešu sistēmu.

Par to, kā pandēmija ir ietekmējusi pilsētu savienojošo satiksmi, ministrs teica: “Esam atsākuši lidojumus starp Latviju un tā sauktajām trešajām valstīm, kas bija ierobežoti gandrīz gadu. Tas ir noticis ar pirmajiem lidojumiem uz Ukrainu. “airBaltic” jaunā lidmašīnu flote, kas ir ar ekonomiskākām un videi draudzīgākām lidmašīnām nekā iepriekš, dod iespēju plānot, kā Latviju savienot ne tikai ar Eiropas pilsētām, bet arī veidot konkurētspējīgu satiksmi uz citiem kontinentiem.”

Tāpat diskusijā tika apspriesti jautājumi par soļiem transporta nozarē, ko veic Īrija, lai sasniegtu Zaļās vienošanās un klimata neitralitātes mērķus, arī par ūdeņraža failu šūnu tehnoloģijām kā risinājumu transporta nozarē, par Galway Sligo dzelzceļa posma pabeigšanas plāniem, kā arī par Knock to Riga aviosabiedrību iespējām, kas ir būtiskas priekšrocības latviešu diasporai Īrijā kā tūrisma un tirdzniecības sadarbībai starp abām valstīm.

“Šogad sabiedriskajā transportā tiek ieguldīts vairāk nekā miljards eiro kapitāla finansējuma, lai attīstītu aktīvo ceļojumu un zaļo ceļu infrastruktūru. Finansējums un projektu klāsts uzlabošanas programmās ir autobusu, vieglo tramvaju piepilsētas un starppilsētu maršrutu atbalstam visā valstī. Departaments tagad izstrādā jaunu politikas sistēmu nākamajiem 10 gadiem, kas var nodrošināt stratēģisku fonu valdības plānotajiem palielinātajiem ieguldījumiem visā ilgtspējīgas mobilitātes programmā, kas ir izklāstīts mūsu programmā no valdības puses. Mērķis ir izstrādāt politikas sistēmu, kas labāk atbalsta ilgtspējīgu mobilitāti, lai nodrošinātu aktīvāku ceļojumu un sabiedriskā transporta plašāku izmantošanu. Mūsu pilsētas Īrijā savieno arī starppilsētu dzelzceļa tīkls. Šogad mūsu departaments ar Ziemeļīrijas departamentu uzsāks stratēģisku dzelzceļa tīkla pārskatu,” – diskusijas noslēgumā precizēja Īrijas Transporta departamenta valsts ministre Hildegarde Notone, kura vienojās par sadarbību ar Latvijas valsti.​

 

Informāciju sagatavoja Īrijas Latvijas Tirdzniecības Kamera.