Rail Baltica projekts ir pilna mēroga būvniecības fāzes priekšvakarā, un Latvija ir gatava uzsākt būvniecības darbus pamatlīnijas iecirkņos Lietuvas virzienā. Pēdējā Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējuma uzsaukumā šim mērķim saņemts nozīmīgas papildu investīcijas no Eiropas Komisijas.
Diemžēl, ierobežota kopējā finansējuma apstākļos Eiropas Savienība (ES) nav piešķīrusi Rail Baltica projektam līdzfinansējumu būtiskām, ar būvniecību saistītām aktivitātēm, tostarp būvuzraudzībai un zemju atsavināšanai. Līdz šim šādas aktivitātes vienmēr tika līdzfinansētas no ES puses, turklāt ar augstu – līdz 85% – intensitāti.
Satiksmes ministrija (SM) apzinās, ka ES kopējais investīciju finansējuma apjoms pārrobežu transporta projektiem ir nepietiekams. To apliecina arī pēdējais EISI finansējuma uzsaukums, kurā dalībvalstis pieteica projektus un aktivitātes, kas vairākkārt pārsniedza pieejamo finansējumu.
Neskatoties uz to, nepārdomāta ir uzsaukuma noteikumu maiņa attiecībā uz iepriekš attiecināmām Rail Baltica aktivitātēm. Šo aktivitāšu finansēšana pilnā apjomā no valsts budžeta uzliek neparedzētu slogu valsts budžetam.
Tāpēc SM rosinās Ministru kabinetu vērsties pie Eiropas Komisijas ar aicinājumu detalizētāk skaidrot pieņemtos lēmumus un meklēt ilgtspējīgākus finansēšanas lēmumus, lai kopīgiem spēkiem virzītos uz priekšu ar šo ES līmenī stratēģiski nozīmīgo projektu.
Informācijai:
Edgars Klētnieks, satiksmes ministra padomnieks, tālrunis: 67028289, e-pasts: edgars.kletnieks@sam.gov.lv.