Šodien, 9. aprīlī, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija atbalstīja tālāk virzīt izskatīšanai Saeimā pirmajā lasījumā grozījumus Autopārvadājumu likumā, kuru mērķis ir sakārtot komercpārvadājumu ar taksometriem un vieglajiem automobiļiem nozares darbību Latvijā.
Satiksmes ministrijas (SM) piedāvātos grozījumus komisijas sēdē prezentēja satiksmes ministrs Tālis Linkaits, kurš uzsvēra, ka viena no ministrijas darba prioritātēm ir nodrošināt godīgas konkurences apstākļus, novēršot mašīnu karuseļu shēmas, un pasažieru tiesības taksometru jomā, ieviešot izmaiņas Autopārvadājumu likumā 2019. gadā. Ministrs norādīja, ka nepieciešams sakārtot taksometru nozari, izskaust negodīgu attieksmi pret pasažieriem un ieviest skaidrus brauciena maksas noteikšanas principus, veicot uzlabojumus taksometru pakalpojumu sniegšanai starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objektos (lidostas, autoostas, dzelzceļa stacijas un ostas).
Lai aizsargātu patērētāju tiesības, SM virzītie grozījumi paredz, ka pasažierim būs tiesības pārtraukt braucienu un attiekties maksāt par pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu ar taksometru, ja nebūs ieslēgts taksometra skaitītājs. Tāpat pasažieris tā varēs rīkoties, ja tīmekļvietne vai mobilā lietotne, kas nodrošina pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu ar vieglo automobili, nedarbosies tiešsaistes režīmā.
SM virzītās izmaiņas likumā paredz tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojumus autopārvadājumu jomā varēs sniegt, ja tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs būs reģistrētas VAS Autotransporta direkcijā (ATD). Ja tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēja darbībā konstatēs komercdarbību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumus, ATD reģistrāciju anulēs.
Vienlaikus tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs un pārvadātājs, kas sniegs pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu, izmantojot tīmekļvietni vai mobilo lietotni, būs atbildīgs par pasažieru komercpārvadājuma pakalpojuma nodrošināšanu.
Taksometra pakalpojumus ar ierobežotu piekļuvi publiski pieejamā teritorijā (autoostā, dzelzceļa stacijā, lidostā un ostā) varēs sniegt pārvadātājs, kas nodrošinās pakalpojuma piedāvājumu visā objekta darba (diennakts) laikā, apkalpojot personas ar invaliditāti, kā arī spējot nodrošināt taksometrus arī ar 5-8 pasažieru sēdvietām.
Tāpat komersantam būs jānodrošina brauciens no objekta saskaņā ar pārvadātāja noteiktu vienu tarifu nolīgšanai, vienam kilometram un vienai minūtei. Darījums ar speciālu vaučeru būs jāreģistrē taksometra skaitītājā.
Precizēta arī braukšanas maksas aprēķina definīcija, kā arī informācijas par tarifiem sniegšanas un izvietošanas kārtība, nosakot tarifu atlaižu un palielinājumu slieksni 50% apmērā, kas jāietver tarifos, kurus norāda cenrādī, nepiemērojot papildu atlaides pēc brauciena. Tādējādi plānots novērst situācijas, kad tiek piemērota atlaide 99% apmērā un tādējādi komersants izvairās no nodokļu nomaksas.
Sakārtojot likumdošanu, plānots novērst tā dēvētās "mašīnu karuseļu shēmas" taksometru biznesā, iekļaujot likumā prasības licences un licences kartītes saņemšanai, kā arī gadījumus, kad tās anulē. Lēmumu par anulēšanu pēc pārvadātāja iniciatīvas pieņems 30 dienu pēc tam, kad būs saņemta informācija par pārvadātāja nodokļu saistību izpildi vai administratīvo sodu par pasažieru komercpārvadājumu pārkāpumiem.
Tāpat transportlīdzeklim, kas nodrošina pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru, numuru būs jāmaina uz vispārējās nozīmes reģistrācijas numura zīmēm, pamatojoties uz licences iesniedzēja izdarītu atzīmi Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā pēc saistību izpildes.
Prasības attiecībā uz autotransporta līdzekli papildinātas ar to, ka autotransporta līdzekļa radīto oglekļa dioksīda izmešu maksimālais daudzums nedrīkst pārsniegt 150 gramus uz kilometru vai līdz 2008. gada 31. decembrim izlaistam automobilim motora tilpums nepārsniedz 2000 km. Autotransporta līdzekli būs jāaprīko ar informāciju par tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzēju pārvadātāju un autovadītāju.