Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi un virza tālākai apstiprināšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu 2024. un 2025. gadā". Šogad Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un RIX Rīgas lidostas darbu turpināšanai, būvdarbu indeksācijai un RB Rail AS netiešo izmaksu segšanai nepieciešami papildu 20,14 miljoni eiro.
Ziņojuma mērķis ir sniegt informāciju par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo papildu valsts budžeta finansējumu 2024.-2025. gadā, lai varētu īstenot un pabeigt uzsāktos darbus un tādējādi nodrošinātu 2014.-2020. gada plānošanas perioda noslēgto finansēšana līgumu mērķu sasniegšanu. Vienlaikus SM informē par līdzekļu apmēru, kas nepieciešams projekta izmaksām, kuras nesedz Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (turpmāk - EISI) finansējums.
SM sadarbībā ar projekta ieviesējorganizācijām – projekta centrālo koordinatoru RB Rail AS un projekta nacionālo ieviesēju SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” – ir vērtējusi pieejamo finanšu līdzekļu pārdales iespējas starp projekta aktivitātēm, lai nosegtu iztrūkumu Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla un Rīgas lidostas pasažieru termināla būvdarbiem. SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” radušas ietaupījumu citās aktivitātēs un novirzījušas būvdarbu apmaksai papildus 7,52 miljonus eiro.
Vienlaikus, lai veiktu aktuālos norēķinus un izvairītos no projektam nelabvēlīgām finanšu sekām, SM lūdz piešķirt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 20,14 miljonus eiro 2024. gada būvdarbu indeksācijas un RB Rail AS netiešo neattiecināmo izmaksu segšanai. Jau ziņots, ka Eiropas Komisija ierobežotā finansējuma apstākļos prioritāri atbalstu sniedz tikai pamattrases būvdarbu veikšanai, tādēļ SM aicina 2025.gada budžetā ieplānot papildu 58,63 miljonus eiro citām ar būvdarbiem saistītām aktivitātēm, kuras īsteno projekta ieviesējorganizācijas atbilstoši SM deleģētiem uzdevumiem.
Papildu valsts budžeta finansējums tiek prasīts Rail Baltica pamattrases projektēšanas darbiem un ar projektēšanu saistītām vadības izmaksām, kā arī projektēšanas un būvuzraudzības izmaksām, kuras Eiropas Komisija ir noraidījusi 2023. gada EISI projektu uzsaukuma pieteikumā. Tāpat finansējums nepieciešams uzsākto būvdarbu posmu pabeigšanai, būvju aizsardzības pasākumiem Rīgas Centrālā dzelzceļa mezglā un Rail Baltica stacijā pie Rīgas lidostas, kā arī izmaksu indeksācijas segšanai. Papildu līdzekļi novirzāmi projekta pirmajā kārtā plānoto reģionālo staciju projektēšanas, būvprojekta ekspertīzes un autoruzraudzības izmaksām un ar šiem darbiem saistītām vadības izmaksām. Līdzekļi nepieciešami arī RB Rail AS un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” projekta vadības izmaksu segšanai.
Ņemot vērā, ka RB Rail AS un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” nav citu ieņēmumu kā tikai EISI finansējums un dalībvalstu līdzfinansējums, projekta aktivitāšu ieviešanas neattiecināmās izmaksas ir jāsedz no valsts budžeta līdzmaksājuma formā. RB Rail AS gadījumā Baltijas valstis projekta kopīgo aktivitāšu neattiecināmas izmaksas līdzfinansē vienlīdzīgās daļās (33,33% apmērā), bet savas valsts aktivitātes pilnā apmērā. Līdzīgi tiek līdzfinansētas projekta nacionālo ieviesēju īstenotās aktivitātes, proti, Latvija līdzfinansē pilnā apmērā SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” neattiecināmās izmaksas.
Informatīvais ziņojums ir vispārpieejams ikvienam interesantam Tiesību aktu projektu publiskā portālā (TAP), tostarp izvērsti aprēķini par nepieciešamiem papildu līdzekļiem.
Papildu informācija
Saskaņā ar projekta ieviesēju aplēsēm Rail Baltica pirmās kārtas ieviešanas Latvijā izmaksas sastāda 5,5 miljardi eiro. Lai vēl vairāk samazinātu nepieciešamā finansējuma apjomu pirmās kārtas īstenošanai, projekta ieviesēji pārskata tehniskos risinājumus un administratīvās izmaksas. Šobrīd tiek lēsts, ka papildu izmaksu ietaupījumu aptuveni 400 miljonu eiro apmērā varētu nodrošināt trokšņu barjeru un atsevišķu ceļu pārvadu skaita un tehnisko risinājumu samazināšana.
Pēc 2024. gada budžeta pārskatīšanas kopējas RB Rail operatīvās darbības izmaksas ir samazinātas par 6,2 miljoniem eiro jeb 15%. Savukārt, projekta nacionālā ieviesēja SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas budžets samazināts par aptuveni 1,7 miljoniem eiro jeb 12 %. Ietaupījums rasts pārskatot algu fondu, administratīvās un darbības nodrošināšanas izmaksas, kā arī budžets infrastruktūras pārvaldības funkcijas.