Rail Baltica globālā projekta koordinators ir iesniedzis finansējuma pieteikumu jaunākajam Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) uzsaukumam šajā budžeta periodā, tādējādi iezīmējot nākamos plānotos darbus infrastruktūras būvniecībai Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ar kopējo pieteikto finansējuma apmēru virs 325 miljoniem eiro.
"Konkurence šajā Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansējuma uzsaukumā ir ārkārtīgi spēcīga. Tomēr mēs esam optimistiski par pozitīvu rezultātu, jo šis finansējums ir kritiski svarīgs Rail Baltica būvniecības progresa paātrināšanai Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Nodrošinot šo finansējumu, mēs varēsim virzīties uz priekšu šīs vitāli svarīgās infrastruktūras izbūvē, kas savienos Baltiju ar Eiropas dzelzceļa tīklu un stiprinās reģionālo savienojamību," sacīja RB Rail AS pagaidu izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.
Nākamajam finansējuma posmam iesniegtās būvniecības aktivitātes
Igaunijā pieteikums ietver 10,1 km gara divsliežu ceļa uzbēruma būvniecību posmā no Kärpla līdz Selja, ietverot dzelzceļa apakšstruktūras un inženierbūvju būvdarbus. Latvijā finansējums pieteikts Rail Baltica pamattrases dienvidu posma (no Lietuvas robežas līdz Salaspilij) nākamajai būvniecības fāzei. Tas ietver 14,2 km dzelzceļa uzbērumu būvniecību. Papildus pieteikums ietver Rail Baltica elektrifikācijas tehniskā projekta pirmo fāzi posmā no Latvijas-Lietuvas robežas līdz Upeslejām, kā arī projekta ieviešanas atbalsta pasākumus. Lietuvā darbu apjoms koncentrējas uz vairākiem stratēģiskiem elementiem, tostarp trim būvēm Kauņas pilsētas mezgla dzelzceļa pamattrases posmā, kā arī pilna apjoma elektrifikācijas tehniskā projekta izstrādi no Latvijas robežas līdz Polijas robežai, reģionālo staciju projektēšanu un izpildprojektēšanas pakalpojumiem. Plānā ietilpst arī zemes iegāde 30 % posma starp Polijas robežu un Kauņas pilsētas mezglu.
Līdztekus nacionālajām aktivitātēm turpinās arī Rail Baltica pārrobežu aktivitātes, ko īstenos kopuzņēmums RB Rail AS un līdzfinansē trīs Baltijas valstis. RB Rail AS turpinās globālā projekta koordinēšanu sistēmu inženierijas un projekta pārvaldības jomā, ieskaitot EISI aktivitāšu vadību, globālo projekta koordināciju, plānošanu un verifikāciju, un ENE tehniskās projektēšanas atbalsta pasākumus.
Pagājušajā gadā nozīmīgs būvniecības progress visās Baltijas valstīs
2024. gadā Igaunijā būvniecības līgumi aptvēra 73,87 kilometrus dzelzceļa uzbēruma ar papildu 32,59 kilometriem, par kuriem plānots izsludināt iepirkumu tuvāko dažu nedēļu laikā. Latvijā tika parakstīts pamattrases būvdarbu ietvara līgums, kas aptver 228 kilometrus ar sākotnējo būvniecību 40 kilometru posmā pie Lietuvas robežas. Savukārt Lietuvā turpinājās pamattrases uzbēruma un inženierbūvju būvniecība 46,3 kilometru garumā, kā arī izsludināts iepirkums par papildu 12,1 kilometru garu posmu, papildu iepirkumus plānots izsludināt 2025. gadā, šogad kopumā veicot darbus 114 kilometru garā posmā.
Pašlaik aptuveni 160 kilometri pamattrases un saistītās infrastruktūras ir būvniecības stadijā visās trīs Baltijas valstīs. Ņemot vērā notiekošos iepirkumu procesus galvenajām dzelzceļa apakšsistēmām un pašreizējo darbu tempu, līdz 2025. gada beigām plānots sasniegt būvniecības gatavību 43 % pamattrases.
Projekts jau ir nodrošinājis vairāk nekā 4 miljardus eiro finansējuma ar nozīmīgu ES un dalībvalstu ieguldījumu. Lai risinātu inflācijas izraisīto izmaksu pieaugumu, Rail Baltica apsver jaunus finansēšanas mehānismus, tostarp PPP risinājumus un ES militārās mobilitātes fondu izmantošanu.
2024. gada septembrī Eiropas Komisija izsludināja pēdējo finansējuma uzsaukumu Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) ietvaros 2021.–2027. gada periodam. Rezultāti tiek gaidīti 2025. gada jūlijā, līgumus plānots parakstīt rudenī.
RB Rail AS
Telefona nr.: +371 29116146
E-pasts: signe.nigale@railbaltica.org
www.railbaltica.org