“Pēc kara sākšanās Ukrainā vēl vairāk pieaugusi Rail Baltica dzelzceļa līnijas ģeopolitiskā nozīme, līdz ar to ir nepieciešams konkrēts plāns, kā to uzbūvēt ātrāk nekā plānots,” tiekoties ar Rail Baltica kopuzņēmuma “RB Rail AS” vadību trešdien, 18. maijā, uzsvēra satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
“Arī līdz šim Rail Baltica bijis īpaši svarīgs reģiona savienojamības un mobilitātes projekts, bet līdz ar ģeopolitiskām izmaiņām projekta nozīmība ir īpaši augsta. Jaunā dzelzceļa līnija nodrošinās ātru un uzticamu transporta koridoru kravu un pasažieru pārvadājumiem no Baltijas valstīm uz Rietumeiropu,” saka Tālis Linkaits. Tāpēc ministrs no “RB Rail” vadības sagaida skaidru plānu, kā ātrāk izbūvēt jauno dzelzceļa līniju, tostarp novēršot šķēršļus, kas projektā rada kavējumus, un risinot jautājumus ar iesaistītajām pusēm, lai operatīvi virzītos uz priekšu.
“Lai arī redzam aktīvu būvniecību Rīgas Centrālajā stacijā un topošajā Rīgas lidostas stacijā, kopumā progress nav pietiekams. Projektēšanas procesā vērojama nobīde no plānotajiem grafikiem, īpaši būtiska tā ir Rīgas posmam. Ņemot vērā šī posma komplekso raksturu, svarīgi paātrināt lēmumu pieņemšanu,” pauž ministrs.
Satiksmes ministrs norādīja, ka projektu Latvijas valdība ir virzījusi kā prioritāti, sniedzot nepieciešamo finansiālo un administratīvo atbalstu. Ministrs aicināja “RB Rail” maksimāli mobilizēties projekta īstenošanai, iesaistot pakalpojuma sniedzējus, sadarbojoties ar pašvaldībām, citiem projekta partneriem un finalizējot darbus pamattrases būvniecības uzsākšanai.
Būvdarbus Rail Baltica pamattrasē plānots veikt pa posmiem – vispirms dienvidu virzienā no Lietuvas robežas līdz lidostai Rīga. Darbus plānots uzsākt nākamajā gadā. Vilcienu kustība šajā virzienā varētu sākties no 2027. gada. Tāpat Lietuvas uzstādījums ir saglabāt ambīcijas līdz 2026. gada beigām izbūvēt Eiropas platuma dzelzceļa līniju.
Kā projekta prioritātes Tālis Linkaits uzsver gan dienvidu posma attīstību, gan jaunā divlīmeņu autoceļa un dzelzceļa tilta pār Daugavu pie Salaspils izbūvi, lai uzsāktu kravu pārvadājumus pa jauno dzelzceļa līniju un nodrošinātu kravu pārkraušanu Salaspils loģistikas parkā.
Rail Baltica projekta ietvaros būvdarbus Rīgas Centrālajā stacijā un lidostā Rīga paredzēts pabeigt līdz 2025. gada beigām. Veidojot jauno dzelzceļa līniju, pieņemts lēmums par Rail Baltica reģionālās satiksmes izveidi ar 17 reģionālajām stacijām, kas tiks attīstīti par mobilitātes punktiem.