Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi dokumentus par tālāko Rail Baltica projekta attīstību Latvijā: informatīvo ziņojumu “Par Rail Baltica projekta ieviešanas scenāriju Latvijas teritorijā”, informatīvo ziņojumu “Par atļauju SM slēgt vispārējo vienošanos par konsolidēto materiālu iegādi Rail Baltica dzelzceļa būvniecības iepirkumā” un likumprojektu “Rail Baltica projekta īstenošanas likums”.
Rail Baltica projekta ieviesēji – RB Rail AS, trīs Baltijas valstu ministrijas un projekta nacionālās ieviesējorganizācijas, ir vienojušies par centralizētu būvmateriālu iegādi Rail Baltica vajadzībām, kas ļaus nodrošināt vienādus tehniskos standartus un samazināt būvniecības izmaksas. Kopīga būvniecības materiālu iegāde plānota piecās būvmateriālu grupās: kabeļu kanalizācijas materiāli, dzelzceļa balasta granīta šķembas, dzelzsbetona gulšņi ar sliežu stiprinājumiem un palikām, dzelzceļa sliedes, kā arī dzelzceļa pārmiju un sliežu izplešanās savienojumi.
Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvniecībai nepieciešamo materiālu iegādei tika rīkotas konkursa procedūras ar sarunām, noslēdzot vairākas vispārīgās vienošanās. Publisko iepirkumu izpratnē vispārīgā vienošanās ir ietvars, kurā viens vai vairāki pasūtītāji nosaka iepirkuma noteikumus un nosacījumus nākotnes līgumiem par noteiktiem produktiem, pakalpojumiem vai būvdarbiem noteiktā laika periodā. Šāda vienošanās par vispārīgiem nosacījumus nerada tūlītēju pienākumu tos iegādāties. Saistības rodas tikai ar pirkuma pasūtījuma iesniegšanas brīdi, kurā norādīts piegādājamo preču apjoms, vieta un piegādes laiks.
Šī gada sākumā projekta centrālā koordinatora RB Rail AS vadībā pabeigta 2021. gadā izsludinātā iepirkuma procedūra par konsolidētu optisko šķiedru kabeļu aizsargcauruļu, kabeļu aizsargcauruļu, kabeļu kanalizācijas aku un kabeļu kanālu piegādi Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvniecībai.
Lai sekmētu pārrobežu projekta ieviešanu un nodrošinātu pārējām Baltijas valstīm nepieciešamo būvmateriālu iegādi, SM atbalsta vispārīgās vienošanās noslēgšanu par konsolidēto kabeļu kanālu piegādi Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvniecībai.
SM uzsver, ka pēc vispārīgās vienošanās noslēgšanas un pirms konkrētu pasūtījumu veikšanas par materiālu iegādi būvdarbiem Latvijā tiks veikta tirgus izpēte, lai noteiktu saimnieciski izdevīgāko materiālu iegādes veidu. SM izmantos iespēju slēgt pirkuma līgumus par materiālu piegādi vispārīgās vienošanās ietvaros tikai tad, ja nepastāvēs saimnieciski izdevīgākas alternatīvas.
Pirmās būvmateriālu piegādes Latvijas teritorijā plānotas sākot no 2027. gada līdz 2029. gada beigām Rail Baltica projekta ieviešanas pirmās kārtas aktivitāšu izbūvei.