Nozares ziņas

Latvijas Pasts iesniedzis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā universālo pasta pakalpojumu tarifu struktūras izmaiņu projektu, lai atvieglotu un uzlabotu pakalpojuma sniegšanu atbilstoši mūsdienu prasībām. Jaunā pieeja paredz no līdzšinējiem 240 dažādiem pamata tarifiem pāriet uz vienkāršotu sistēmu, kurā jebkura sūtījuma cenu ietekmētu tikai trīs faktori: sūtījuma svars, tas, vai sūtījums ir ierakstīts vai apdrošināts, un ģeogrāfiskā zona, uz kuru sūtījums jānogādā. Paredzams, ka jaunie tarifi varētu stāties spēkā 2019.gada otrajā pusē, un atbalstu nepieciešamībai vienkāršot un uzlabot pasta tarifu sistēmu pauž arī Latvijas Sakaru darbinieku arodbiedrība.

“Universālā pasta pakalpojuma tarifi un to struktūra Latvijā nav mainīti vairāk nekā 10 gadu, tie ir novecojuši, ļoti sarežģīti un neatbilst ne vietējai, ne starptautiskajai tirgus situācijai un mūsdienu patēriņa paradumiem. Pēdējos gados esam strādājuši pie pakalpojumu optimizācijas, produktivitātes celšanas un digitalizācijas. Pienācis laiks mainīt arī tarifu struktūru, lai nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu – atvieglota tarifu administrēšana ļaus nodrošināt ātrākas piegādes un ievērojami uzlabot apkalpošanas ātrumu,” uzsver Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.

Plānotās tarifu izmaiņas skars tikai regulēto tirgus segmentu, izņemot abonēto preses izdevumu piegādes tarifus. Veidojot jauno universālā pasta pakalpojuma tarifu sistēmu, ņemti vērā tādi faktori kā iedzīvotāju skaita samazināšanās, kā arī digitalizācija un interneta pieejamība, kas nozīmē tādu pasta pakalpojumu kā vēstuļu korespondence apjoma kritumu un attiecīgi – dārgākas piegādes izmaksas. Tikpat būtiski pakalpojumu sniegšanu ietekmē dažādu izmaksu pieaugums – pēdējos desmit gados kopš patlaban spēkā esošo universālā pasta pakalpojuma tarifu apstiprināšanas 2008.gadā dārgāka kļuvusi gan degviela, gan preces un pakalpojumi, augušas arī darbaspēka izmaksas.

Latvijas Pasta tarifi šobrīd ir krietni novecojuši arī starptautiskā kontekstā, jo Eiropas Savienībā Latvija un Rumānija ir vienīgās valstis, kurās tarifi pēdējo desmit gadu laikā nav pārskatīti ne reizi. Salīdzinājumam – Igaunijā pasta cenas reālā izteiksmē, ņemot vērā kopējo inflāciju, šo gadu laikā ir augušas par 44%, Somijā – 88%, savukārt Zviedrijā par 50%. Tas nozīmē, ka Latvijas Pasts citu valstu pasta uzņēmumiem par vienu un to pašu sniegto pakalpojumu faktiski maksājis dārgāk nekā saņēmis no tiem pretim par analogu pakalpojumu Latvijas teritorijā.

Jaunās tarifu sistēmas projekts paredz atteikties no sūtījumu iedalījuma divās klasēs – A un B, saglabājot tikai prioritāras piegādes sūtījumus, tādējādi uzlabojot piegādes ātrumu, kā arī paredzot apkalpošanas ātruma uzlabošanu pasta pakalpojumu sniegšanas vietās, jo pasta operatoru darbs kļūs vienkāršāks.

Latvijas Pasts ilgtermiņā paredz gan vienkāršot universālā pasta pakalpojuma grozu un tarifus, gan sniegt klientiem kvalitatīvākus pakalpojumus un pārskatīt darbinieku atalgojuma sistēmu. To plānots īstenot 2020.gadā, kad būs apkopoti pirmie jauno tarifu finanšu rezultāti. Šādai pieejai pilnu atbalstu pauž arī Latvijas Sakaru darbinieku arodbiedrība, kas vienmēr uzsvērusi, ka atbalsta darba devēja centienus uzlabot darbinieku un klientu ikdienu un pieredzi, norāda arodbiedrības prezidente Irēna Liepiņa.

Savukārt profesionālo pakalpojumu sniedzēja EY (iepriekš Ernst&Young) skatījumā mūsdienīga pasta operatora stratēģiskajām prioritātēm jābūt uzlabotai klientu pieredzei un vienkāršotiem pakalpojumiem.

“EY globāli novērotās tendences liecina, ka pieprasījums pēc kvalitatīviem, ērtiem, viegli saprotamiem un ātri nodrošinātiem pasta pakalpojumiem turpina augt. Vienlaikus, īstenojot pakalpojumu kvalitātes uzlabošanas pasākumus, ir jārēķinās ar izmaksu pieaugumu atsevišķām piegādes ķēdes komponentēm. EY skatījumā, augot pieprasījumam pēc dažādiem piegādes veidiem – piegāde uz mājām, piegāde uz pasta termināli u.c. –, pēdējā piegādes posma izmaksas turpinās palielināties neproporcionāli pārējiem piegādes procesa posmiem. Jau šobrīd atsevišķos reģionos novērojams, ka piegāde uz mājām var izmaksāt pat piecreiz dārgāk nekā sūtījumu saņemšana konkrētā izsniegšanas punktā, un sagaidāms, ka klienta vēlmes sūtījumu saņemt iespējami ātrāk veicinās tālāku piegādes izmaksu pieaugumu. Līdz ar to, pielāgojot atbilstošus tarifus dažādiem pakalpojumiem, to kvalitātei un elastībai un tādējādi apmierinot nākotnes klientu vēlmes, Latvijas Pasts sper būtisku soli uzņēmuma ilgtspējīgas attīstības virzienā,” saka Nauris Kļava, EY Biznesa vadības konsultāciju prakses vadītājs Latvijā.

Latvijas Pasts pēdējos gados aktīvi īsteno pakalpojumu un klientu servisa uzlabošanas pasākumus, nostiprinot klientu uzticību un uzņēmuma konkurētspēju ilgtermiņā.

Par VAS Latvijas Pasts

Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 4000 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.

Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Tālr.: +371 67608505 | Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv
twitter.com/latvijas_pasts| facebook.com/latvijas.pasts| instagram.com/latvijas_pasts