Valdība šodien, 6. jūlijā, pieņēmusi “Noteikumus par iekšzemes regulārajiem pasažieru komerciālajiem pārvadājumiem ar autobusu”, kas nosaka kārtību, kā tiek nodrošināti pasažieru pārvadājumi komerciālajos reisos.
Komerciālajos maršrutos visi ar sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu saistītie izdevumi un zaudējumi būs pārvadātāja pašrisks; valsts no savas puses zaudējumus nesegs. Pārvadātāji būs tiesīgi paši noteikti tarifus jeb biļetes cenu, ieviest lojalitātes programmas un cita veida atlaides.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits: "Līdz ar šo noteikumu pieņemšanu esam radījuši visus priekšnoteikumus, lai reģionālo pārvadājumu segmentu atvērtu brīvai konkurencei noteiktos maršrutos. Tā mēs tuvināmies citu Eiropas Savienību valstu, arī mūsu kaimiņu, Igaunijas un Somijas, praksei starppilsētu pārvadājumos nodrošināt brīvu konkurenci starp pārvadātājiem un tos nesubsidēt no valsts budžeta. Ceru, ka Covid-19 pandēmija ies mazumā un pārvadātāji būs ieinteresēti šo valsts radīto iespēju izmantot."
Komerciālie maršruti tiks ieviesti savienojumos, kas ir paralēli vilcienam. Plānots, ka sākotnēji tie pakāpeniski tiks ieviesti maršrutā Rīga-Daugavpils, Rīga-Jaunķemeri, Rīga-Sloka, Rīga-Olaine, Rīga-Ogre, Rīga-Salaspils, Rīga-Jelgava un Rīga-Sigulda. Komerciālo maršrutu skaits var arī palielināties, ņemot vērā pieejamos valsts budžeta līdzekļus, Rail Baltica projekta attīstību u.tml.
Tiesības apkalpot komerciālo maršrutu Autotransporta direkcija (ATD) varēs piešķirt ikvienam pārvadātājam, kas spēj izpildīt noteiktās minimālās pakalpojumu sniegšanas prasības, piemēram, nodrošināt norādīto transportlīdzekļa vecumu un aprīkojumu, bezskaidras naudas norēķinus transportlīdzeklī, informēšanu par pieturām vizuālā un audio formātā. Vienlaikus noteikumi neierobežo pārvadātāju autobusus aprīkot ar papildu bonusiem, piemēram, Wi-Fi, labierīcībām, videonovērošanu vai reisu veikt ar jaunāku transportlīdzekli.
ATD tīmekļvietnē www.atd.lv būs publicēti komerciālo maršrutu kustības saraksti. Plānots, ka maršrutu galapunkti atradīsies turpat, kur šobrīd ir galapunkti valsts dotētajiem reģionālajiem maršrutiem. Pārvadātājs, Sabiedriskā transporta padome, plānošanas reģions vai jebkura fiziska vai juridiska persona var iesniegt priekšlikumus jauna komerciālā maršruta un/vai reisa atklāšanai vai pastāvošā komerciālā maršruta un/vai reisa grozīšanai.
Komerciālo maršrutu ieviešana ir noteikta “Sabiedriskā transporta koncepcijā 2021.–2030. gadam”, kuras galvenais mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un ērtu sabiedrisko transportu un ko 2019. gadā valdība pieņēma konceptuālajā ziņojumā. Sabiedriskā transporta koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls ir dzelzceļš, bet autobusi papildina vilcienu pārvadājumus.