Šodien, 19. martā, Satiksmes ministrija attālināti organizēja diskusiju par situāciju Latvijas ostās, tranzīta un loģistikas nozarē un tās attīstības perspektīvām.
Neskatoties uz Covid-19 pandēmijas radītām sekām tautsaimniecībā un sarežģītiem ģeopolitiskiem procesiem, kas negatīvi ietekmējuši tranzīta kravu plūsmas cauri Latvijai, tranzīta nozare joprojām ir viena no vadošajām jomām Latvijas pakalpojumu eksportā, tajā nodarbināts liels skaits iedzīvotāju, izveidota kvalitatīva infrastruktūra.
Lai nodrošinātu tranzīta nozares attīstību nākotnē, ir jāveido kopīga attīstības vīzija turpmākiem gadiem. Satiksmes ministrija diskusijas sākumā sniedza pārskatu par jauno Transporta attīstības politikas projektu 2021.-2027. gadam un iezīmēja nepieciešamību uzsākt jaunās Latvijas ostu attīstības programmas izstrādi 2021.-2027. gadam.
Turpmāk svarīgi orientēties uz kravu diversifikāciju, piesaistīt jaunas specifiskas nišas kravas, attīstīt prāmju satiksmi, kruīzu satiksmi, pievienotās vērtības pakalpojumus un industrializāciju ostās, stiprināt pakalpojumu konkurētspēju, attīstot digitalizāciju un ieviešot ar vien vairāk videi draudzīgus loģistikas risinājumus. Nākotnē viens no svarīgākiem kritērijiem loģistikā būs, cik pakalpojumi ir videi draudzīgi.
Neatkarīgus viedokļus par tranzīta jomas attīstības perspektīvām diskusijas dalībniekiem sniedza auditorkompānijas "Ernest&Young" partneris Gutars Krols un bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš.
Vairākus attīstības virzienus diskusijā iezīmēja “Latvijas dzelzceļa”, trīs lielo ostu un “Latvijas Pasta” vadītāji, uzsverot, ka pašlaik jau ir daudz paveikts pievienotās vērtības kāpināšanai ostās, tiek sniegti dažādi kravu apstrādes pakalpojumi un attīstīti daudz jauni ražošanas uzņēmumi. Dzelzceļa jomā veiktas būtiskas optimizācijas un izmaksu samazināšana. Latvijas pasts sekmīgi attīstījis e-komercijas preču tranzītu.
Vairāki ostās strādājošie privātie komersanti dalījās pieredzē, kā viņi maina savu darbību un, kur saskata attīstības iespējas. Diskusijā tika atzīmēts, ka, protams, jāņem vērā esošas tendences, tomēr labas kaimiņattiecības un ekonomiskās sadarbības veicināšana ar kaimiņvalstīm joprojām ir ļoti svarīga. Ir svarīgi piesaistīt kravu plūsmas no Ķīnas un citām Āzijas valstīm, attīstīt šo preču konsolidācijas un distribūcijas pakalpojumus. Vairāki diskusijas dalībnieki norādīja uz nepieciešamību vienkāršot dažādu atļauju saņemšanas būvniecības un vides jomā.