Satiksmes ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu “Par likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” noteiktajiem Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrību kopējo personāla izmaksu ierobežojumiem”, pamatojot personāla atalgojuma ierobežojumu nepiemērošanu nozarei kritiski svarīgām, bet mazāk atalgotām profesijām, piemēram mašīnistiem, konduktoriem, kā arī atsevišķām kapitālsabiedrībām jaunu projektu īstenošanai. Izņēmumi neattiektos un netiks piemēroti kapitālsabiedrību padomes un valdes locekļiem.
“Mums ir jānāk pretī mazāk atalgotām satiksmes nozares profesijām, piemēram mašīnistiem un konduktoriem. Ikdienas pārvietošanās ar vilcienu kļūst arvien populārāka, pagājušogad pasažieru skaits ir palielinājies par 13.5 %. Sagaidāms, ka šī tendence turpināsies un vilcienu izvēlēsies arvien vairāk iedzīvotāju. Situāciju, kur mazāk atalgotiem darbiniekiem algas netiek palielinātas, nevar pieļaut, lai neapdraudētu nozares darbību un attīstību”, akcentē satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Plānots, ka personāla atalgojuma ierobežojumi netiks piemēroti atsevišķos gadījumos, ar mērķi nodrošināt transporta un sakaru nozares attīstību, jaunu funkciju vai uzdevumu nodrošināšanu, kuru izpilde uzsākta ar 2025. gadu, kā arī Eiropas Savienības (ES) finanšu instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai nepieciešamajām amata vietām. Tāpat ierobežojums netiks piemērots, ja darbinieku atalgojums jau ir palielināts līdz pagājušā gada 1. oktobrim, jo tādos gadījumos kopējās personāla izmaksas 2025. gadā pārsniegs kopējo atalgojumu 2024. gadā.
Likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 82.panta ierobežojumi netiktu piemēroti AS “Pasažieru vilciens”, lai nodrošinātu atalgojuma palielinājumu kritiski svarīgām un mazāk apmaksātām profesijām, kuru atalgojums ievērojami atpaliek no tirgus mediānas (konduktori kontrolieri, kasieri, vilcienu vadītāji, remontdarbinieki u.c.).
Ierobežojumus plānots neattiecināt uz VAS “Latvijas gaisa satiksme” (LGS), kas ir pašfinansējoša kapitālsabiedrība un nodrošina lidojumu uzraudzību, sniedzot pakalpojumu arī Nacionālo bruņoto spēku struktūrai un sabiedrotajiem. Darba tirgū uzņēmums konkurē ar ES aviācijas nozares uzņēmumiem un noteiktais darba samaksas pieauguma ierobežojums padara LGS mazāk konkurētspējīgu. Šobrīd daudzviet Eiropā ir izteikts dispečeru trūkums, tādējādi var rasties iespējas pārvilināt personālu, piedāvājot ievērojami labākus nodarbinātības nosacījumus.
Plānots, ka ierobežojumi netiks piemēroti VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” personāla izmaksām, kas saistītas ar jaunu funkciju vai uzdevumu nodrošināšanu, kuru izpilde uzsākta ar 2025. gadu, ES līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai nepieciešamajām amata vietām. Ierobežojumi nebūs arī amatiem, kas saistīti ar valsts deleģēto projektu īstenošanu valsts drošības jomā, kas izveidoti uz projektu īstenošanas laiku vai projektos radīto risinājumu uzturēšanai, kā arī esošajām amata vietām uz noteiktu laiku palielināto atalgojuma daļu.
Tāpat ierobežojumi neattiektos uz VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”, lai īstenotu jaunus ceļu būves un infrastruktūras projektus, kā arī uz VSIA “Autotransport direkcija”, jo nodrošinot darbinieku atalgojuma konkurētspēju, konkrētiem amatiem atalgojums jau palielināts 2024. gada 1. septembrī.
Komunikācijas nodaļa
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv