Trešdien, 12. februārī, būs Rail Baltica projekta komitejas sēde. Tur runās par to, ko jau izdarīja, lai samazinātu izmaksas, un cik daudz naudas vēl vajag projektam 2025. gadā. Apspriedīs arī izmaiņas projekta struktūrā un citus svarīgus jautājumus.
Projekta pārstāvji stāstīs, kā 2024. gadā samazināja izmaksas Rail Baltica projekta pirmajai daļai Latvijā. Tas ietver tehnisko risinājumu un administratīvo izmaksu pārskatīšanu.
Tagad domā, ka varētu ietaupīt apmēram 400 miljonus eiro, vienkāršojot tehniskos risinājumus un samazinot trokšņu barjeru un ceļu pārvadu skaitu. Pēc 2024. gada budžeta pārskatīšanas, RB Rail AS darbības izmaksas samazinātas par 6,2 miljoniem eiro. Arī SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" budžets samazināts par 25% salīdzinājumā ar 2023. gadu.
Lai projekts turpinātos 2025. gadā, vajag papildu naudu no valsts budžeta. Tas ir vajadzīgs, lai pabeigtu būvdarbus un pakalpojumus. Nauda vajadzīga arī tur, kur vairs nav Eiropas Savienības finansējuma, piemēram, vadības izmaksām un citām atbalsta aktivitātēm.
Sēdē runās arī par būvdarbu progresu Rīgas Centrālajā stacijā un Rīgas lidostā. Satiksmes ministrija piedāvā pabeigt darbus ar Atveseļošanas fonda un Kohēzijas fonda naudu. Valdība jau atbalstīja 114,63 miljonu eiro pārdali šim projektam, lai ātrāk varētu izmantot staciju.
Sēdes laikā komitejas locekļi iepazīsies ar izmaiņām projekta struktūrā, kas būs 2025. gadā. Līgums paredz, ka daļa no RB Rail AS pienākumiem pāries uz SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".
Komitejas locekļus informēs par Rail Baltica enerģijas apakšsistēmas projektēšanu un būvniecību. Tas ir lielākais dzelzceļa elektrifikācijas projekts Eiropā. To īstenos RB Rail AS, un jau ir nodrošināti 8 miljoni eiro no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta.
Uz sēdi aicināti dažādu ministriju vadītāji un projekta pārstāvji. Sēde notiks Ministru kabineta ēkā, plkst. 10:00.
Papildu informācija: Tematisko komiteju izveidoja pēc satiksmes ministra ierosinājuma 2024. gada 23. februārī. Tās uzdevums ir nodrošināt veiksmīgu Rail Baltica projekta īstenošanu līdz 2030. gadam.