Šonedēļ VAS “Latvijas dzelzceļš”, AS “Pasažieru vilciens” un VSIA Autotransporta direkcija pārstāvji tikās, lai pārrunātu dzelzceļa staciju un pieturas punktu turpmāko attīstību.
Tikšanās laikā VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) vadība ar AS “Pasažieru vilciens” (PV) un VSIA “Autotransporta direkcija” vadības komandas pārstāvjiem pārrunāja LDz jau pašlaik īstenotā “Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standarta” un PV piedāvātā, uz esošo dzelzceļa staciju ēku funkciju izvērtēšanu vērstā modeļa kopīgi sniegtos risinājumus pasažieru ērtību nodrošināšanai gan modernizētajās pasažieru stacijās un pieturas punktos, gan tajās dzelzceļa stacijās, kurās modernizācija notiks tālākos plānošanas periodos.
VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks: “Raugoties uz LDz infrastruktūras attīstību, var teikt, ka vēl bez tām prioritātēm, kas LDz ir bijušas un būs vienmēr – kvalitatīva un droša sliežu ceļu nodrošināšana pasažieru un kravu pārvadājumiem, pēdējo pāris gadu laikā mūsu uzmanības centrā ir izvirzījusies tieši pasažieru ērtībām paredzētā infrastruktūra un tās pilnveidošana. Mums ir svarīgi, lai visi pasažieri, kas savās gaitās izmanto vilcienu satiksmi, varētu izmantot maksimāli ērtu un mūsdienīgu pasažieru infrastruktūru, un esmu pārliecināts, ka 48 staciju un pieturas punktu modernizācijas projekts, kas noslēgsies šogad, dos pozitīvu ieguldījumu arī dzelzceļa pasažieru skaita būtiskā palielinājumā”.
VSIA “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš: “Vilciens sabiedriskā transporta sistēmā ieņem aizvien lielāku un nozīmīgāku lomu. Tuvākajā laikā pasažierus sagaida vairākas pozitīvas izmaiņas – jauns ritošais sastāvs elektrificētajās dzelzceļa līnijās un intensīvāka kustība. Mūsu trīspusējās tikšanās mērķis bija izrunāt ar visām iesaistītajām pusēm staciju modernizāciju vīziju, kā arī vienoties par prasībām, kuras tiek izvirzītas vienotam staciju gradēšanas modelim. Īpaši vēlos atzīmēt to, ka esam iezīmējuši nākotnes tikšanās formātu, kur Autotransporta direkcijas, Pasažieru vilciena un Latvijas dzelzceļa vadība regulārās tikšanās reizēs varētu pārrunāt jautājumus, kas skar pasažieru pārvadājumu kvalitātes uzlabošanu Latvijā.”
VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks turpina: “Jau pašlaik Latvija ir Baltijas valstu līdere pasažieru pārvadājumu jomā pēc to iedzīvotāju skaita, kas izmanto dzelzceļa transportu, un gan LDz, gan PV prognozes liecina, ka jau tuvāko gadu laikā dzelzceļa pasažieru skaits Latvijā turpinās palielināties. Tieši tādēļ arī LDz īstenotajā Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standartā mēs esam izvēlējušies gādīga saimnieka pieeju un domājam ne tikai par šodienu, bet gan raugāmies tuvā nākotnē, un arī staciju klasifikācija ir izstrādāta, kopīgi ar PV prognozējot dzelzceļa pasažieru skaita dinamiku laika periodā līdz 2035.gadam”.
“Mūsu prioritāte ir vienoties par tādiem risinājumiem, kas būs ērti pasažieriem gan no vides, informācijas un pakalpojumu pieejamības viedokļa, gan sasaistes ar citiem transporta veidiem. Pasažieru vajadzības nav statiskas, tāpēc staciju un pieturas punktu vide ir jāveido ērti pielāgojama, ieviešot arīdzan arvien vairāk digitālu risinājumu,“ norāda Rodžers Jānis Grigulis, AS “Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs.
VAS “Latvijas dzelzceļš” pēdējo gadu laikā ir īpašu uzmanību pievērsusi pasažieru infrastruktūras attīstībai un pilnveidei, pirmo reizi Latvijas dzelzceļa vēsturē modernizējamajās stacijās realizējot vienotu “Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standartu”, kas tika apstiprināts 2022.gada sākumā.
Dzelzceļa pasažieru infrastruktūras attīstība ir balstīta uz principu, ka neatkarīgi no stacijas vai pieturvietas noslodzes vai pasažieru skaita tajā, ikvienam iedzīvotājam ir jāsaņem līdzvērtīgas kvalitātes pakalpojums ikvienā Latvijas vietā, kur tiek izmantots dzelzceļš. Tādēļ visās LDz modernizētajās stacijās un pieturas punktos pēc moduļu principa būs konkrētajai vietai atbilstoša izmēra kvalitatīvas un vizuāli pievilcīgas nojumes, piemērots skaits soliņu, velonovietņu un cita veida aprīkojums, kā arī ērta un saprotama informācijas un apziņošanas sistēma.
VAS “Latvijas dzelzceļš” Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standarts, kas jau pašlaik tiek realizēts modernizējamajās stacijās un tiks īstenots arī turpmāk, visas stacijas un pieturas punktus iedala piecās kategorijās, ņemot vērā pasažieru apgrozījumu.
VAS “Latvijas dzelzceļš”, AS “Pasažieru vilciens” un VSIA “Autotransporta direkcija” vadības pārstāvji pārrunāja arī iespēju pasažieru apkalpošanai izmantot staciju ēkas tajās dzelzceļa stacijās un pieturas punktos, kas vēl nav ietverti modernizācijas plānos, saglabāt un komercmērķiem izmantot tās vēsturiskās staciju ēkas, kuras vairs netiek izmantotas pasažieru vajadzībām, kā arī vienojās uzsākt kopīgu darbu ar pašvaldībām, apzinot iespēju pie dzelzceļa stacijām veidot mobilitātes punktus.
Tikšanās laikā visas iesaistītās puses apsprieda arī izaicinājumus, kurus rada pasažieru infrastruktūras vērienīgie modernizācijas un attīstības darbi, vienlaikus turpinot vilcienu kustību šajos dzelzceļa posmos, kā arī vienojās turpmāk tikties regulāri, lai pārrunātu aktualitātes un vienotos par veiksmīgākajiem risinājumiem.
VAS “Latvijas dzelzceļš” Pasažieru infrastruktūras universālā dizaina standarts ir pieejams šeit - https://www.ldz.lv/lv/pasazieru-infrastrukturas-universala-dizaina-standarts.