Nozares ziņas Pasts

Latvijas Pasts atklājis pirmo pilnībā automatizēto pasta sūtījumu svēršanas, skenēšanas, mērīšanas un šķirošanas iekārtu, noslēdzot pēdējo gadu vērienīgākā investīciju projekta īstenošanu uzņēmumā. Līdzīgi kā citviet pasaulē, arī Latvijā būtiski samazinās tradicionālo pasta sūtījumu apjomi, bet, pateicoties e-komercijas straujajai attīstībai un augošajām attālinātās iepirkšanās iespējām, palielinās sīkpaku un paku sūtījumu īpatsvars. Jaunā līnija ar mākslīgā intelekta palīdzību ļaus efektīvi apstrādāt visa veida pasta sūtījumus, stundas laikā spējot sašķirot līdz pat 6000 sūtījumu vienību un kopumā ar esošajiem darbaspēka resursiem nodrošinot divreiz ātrāku divreiz lielāka sūtījumu skaita apstrādi.

Pasta pakalpojumu sniedzēju globālā pieredze liecina, ka klienti vēlas, lai laiks, kas aizrit no preces iegādes brīža līdz saņemšanai, būtu iespējami īsāks. Vienlaikus samazinās darbaspēka resursu pieejamība tādiem vienkāršiem darbiem kā pasta sūtījumu apstrāde un šķirošana. Lai cīnītos ar šiem izaicinājumiem un sniegtu pakalpojumus atbilstoši mūsdienu patēriņa paradumiem, Latvijas Pasts realizējis pēdējo gadu vērienīgāko uzņēmuma modernizācijas projektu, tā ietvaros iegādājoties modernu un efektīvu sūtījumu svēršanas, skenēšanas, mērīšanas un šķirošanas iekārtu. Ar mākslīgā intelekta palīdzību tā nodrošinās sūtījumu kvalitatīvu apstrādi, ātrāku apriti un precīzākus datus norēķiniem, sniedzot detalizētu informāciju par sūtījuma izmēru un svaru.

“Jaunās šķirošanas iekārtas iegāde ir nozīmīgs solis, lai nodrošinātu Latvijas iedzīvotājiem ērtus un pieprasījumam atbilstošus pasta pakalpojumus. Mērķtiecīga, sistēmiska attīstība ir vienīgais veids, kā būt veiksmīgiem arvien pieaugošajos konkurences apstākļos. Tas ir svarīgi gan pašam Latvijas Pastam, gan arī valsts kopējās sakaru infrastruktūras modernizācijas kontekstā,” uzsver Latvijas Republikas satiksmes ministrs Tālis Linkaits.

Digitalizācija un e-komercija ir atslēgas jēdzieni, kas transformējuši pasta nozari un izvirzījuši jaunos izaicinājumus. “Revolucionārās pārmaiņas tehnoloģiju jomā ir būtiski mainījušas globālo pasta nozari. Pirms desmit gadiem mūsu pakalpojumu apjomā lielākais īpatsvars bija tradicionālajiem pasta sūtījumiem, piemēram, vēstulēm, bet līdz ar e-komercijas straujo izaugsmi un iepirkšanos visdažādākajās interneta tirdzniecības platformās pēdējos gados strauji mainās arī pasta uzņēmumu funkcionalitāte un piedāvāto pakalpojumu klāsts. Datu apmaiņa, apstrādes un piegādes ātrums, izsniegšanas vietu daudzveidība ir mūsdienu patērētājam elementāras prasības. Lai tās nodrošinātu, vairs nepietiek tikai ar cilvēkresursiem, ir nepieciešama ievērojama mākslīgā intelekta klātbūtne,” norāda Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.

Kā uzsver uzņēmuma vadītājs, šķirošanas iekārtā iestrādātas jaunākās un modernākās tehnoloģijas – mākslīgais intelekts, kas, iekārtu lietojot, mācās ik dienas. Proti, jo vairāk sūtījumu iekārta sašķiro, jo labāk tā atpazīst dažādas uzlīmes un to izvietojumu uz sūtījumiem, kā arī veidus, kā cilvēki mēdz pierakstīt adreses.

Viens no būtiskākajiem ieguvumiem – jaunā šķirošanas iekārta ievērojami samazinās sūtījumu apstrādei nepieciešamo laiku un cilvēkresursus konkrēta darba paveikšanai. Līdz ar to Latvijas Pasts nebūs atkarīgs no šo resursu pieejamības situācijās, kad aviosatiksme ir nevienmērīga un, ienākot lielākam sūtījumu apjomam, to sašķirošanai kvalitātes standartu ietvaros ar esošajiem resursiem varētu nepietikt un jāpiesaista papildu darbaspēks, kas tiek nodarbināts tikai īslaicīgi. Ar esošo darbaspēka resursu jaunā iekārta ļaus divreiz ātrāk apstrādāt divreiz lielāku sūtījumu skaitu.

Jaunajā iekārta ir arī citas vērtīgas funkcijas, piemēram, ar tās palīdzību Latvijas Pasts varēs sniegt jaunus papildu pakalpojumus tranzīta sūtījumu plūsmas ietvaros no Ķīnas, kā arī uzlabot pakomātu tīkla darbības kvalitāti un piegādes laiku.

Sūtījumu apstrādes un šķirošanas līnija ir lielākais Latvijas Pasta investīciju projekts beidzamajos gados. Tās vadošais ražotājs ir viens no pasaulē vadošajiem pasta sūtījumu noformēšanas un pakalpojumu sniegšanas iekārtu un risinājumu izstrādātājiem BlueCrest. Iekārtā ieguldītās investīcijas sasniedz 4 miljonus eiro.

Latvijas Pasts turpina mērķtiecīgu modernizācijas projektu īstenošanu: tuvākajos gados plānots papildināt un pilnveidot pakomātu tīklu, automatizēt un modernizēt klientu apkalpošanas un pakalpojumu pārdošanas procesus pasta nodaļās, kā arī nodrošināt automatizētus transportēšanas risinājumus sūtījumu apstrādes un šķirošanas kompleksā, maksimāli efektīvi savienojot dažādas sūtījumu apstrādes vietas.

 

Par VAS Latvijas Pasts

Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 3200 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.

 

Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Tālr.: +371 67608505 | Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv
twitter.com/latvijas_pasts| facebook.com/latvijas.pasts| instagram.com/latvijas_pasts