Latvijas Pasta darbību un pasta nozari kopumā 2022.gadā būtiski ietekmēja vairāku ārēju apstākļu kopums: pēcpandēmijas apstākļi loģistikas jomā, Krievijas iebrukums Ukrainā un no tā izrietošās sūtījumu apjoma izmaiņas vairākos virzienos, globālā inflācija un it īpaši energoresursu cenu kāpums, kas iespaidoja gan izmaksas, gan patēriņa paradumus. Šajos apstākļos Latvijas Pasts 2022.gadā spējis gūt papildu ieņēmumus ar tradicionālajiem pasta pakalpojumiem nesaistītos segmentos un nodrošināt neto apgrozījumu 100 miljonu eiro, bet neto peļņu – 2,2 miljonu eiro apmērā, liecina Latvijas Pasta 2022.gada revidētais pārskats. Pamata ietekme uz šiem rādītājiem ir citu ienākumu un tranzīta ieņēmumu palielinājumam.
Saistībā ar 2022.gada 24.februāra Krievijas iebrukumu Ukrainā un noteiktajām sankcijām pārskata periodā vērojams straujš sūtījumu apjoma kritums vairākās pakalpojumu grupās, īpaši ietekmējot pārrobežu sūtījumu plūsmas ar kara darbībā iesaistītajām valstīm. Joprojām iespaidu atstāj arī no 2021.gada 1.jūlija Eiropas Savienībā noteiktā atmuitošanas kārtība un nodokļa maksājumi trešo valstu sūtījumiem jau no pirmā centa. Gadu no gada samazinās tradicionālo pasta pakalpojumu pieprasījums, pieaugot digitālo sūtījumu īpatsvaram un tādējādi samazinoties universālā pasta pakalpojuma apjomam. Vienlaikus pārskata periodā Latvijas Pasts turpināja aktīvu darbību uzņēmuma modernizācijas, pasta pakalpojumu sniegšanas vides uzlabošanas un uzņēmuma finanšu situācijas pilnveides nodrošināšanai, kas ļāva sasniegt 100 miljonu eiro apgrozījumu un gūt peļņu.
“Vēlos pateikties visiem Latvijas Pasta darbiniekiem un klientiem par sadarbību un pacietību 2022.gadā. Pēc saspringtā pandēmijas perioda mēs saskārāmies ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, kas radīja atkal jaunus un iepriekš nepieredzētus izaicinājumus mūsu uzņēmumam. Tomēr, pateicoties mūsu lojālajiem darbiniekiem un klientiem, mēs radām risinājumus produktīvam darbam arī šajos apstākļos. Latvijas Pasts turpina aktīvi strādāt, lai nodrošinātu ilgtspējīgu attīstību un videi draudzīgu darbību, sniedzot mūsdienīgus un kvalitatīvus pakalpojumus visiem Latvijas iedzīvotājiem,” uzsver Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.
Operatīvi īstenotu pasākumu rezultātā Latvijas Pasts 2022.gadā aktīvi diversificēja savu piedāvājumu aktuālos tirgus segmentos, spējot nodrošināt stabilus finanšu rādītājus, piemēram, audzējot ieņēmumus kravu pārvadājumos un pasta sūtījumu tranzīta pakalpojumu sniegšanā. Pozitīvo rezultātu pamatā ir aktīvs darbs pie jaunu klientu piesaistes, pakalpojumu klāsta paplašināšanas, sadarbības virzienu attīstīšanas un arī maksimālas noslodzes nodrošināšanas pārvadājumu un sūtījumu apstrādes resursam.
Būtiskāko Latvijas Pasta ieņēmumu palielinājumu pārskata periodā veidoja tranzīta pakalpojumi un kravu pārvadājumi, savukārt lielākais gūto ieņēmumu samazinājums ir universālajam pasta pakalpojumam (UPP). Ieņēmumu samazinājums ir vērojams gandrīz visās UPP apakšgrupās, un šī samazinājuma tendence vērojama katru gadu, jo, pieaugot digitālo pakalpojumu izmantošanai, samazinās tradicionālo pasta pakalpojumu pieprasījums. Nozīmīgākais kritums UPP ieņēmumiem vērojams saistībā ar vēstuļu korespondences sūtījumu piegādi, turklāt gan iekšzemes sūtījumu segmentā, gan arī attiecībā uz sūtījumiem, ko Latvijas Pasts nogādā ārpus Latvijas un kas no ārvalstīm tiek piegādāti adresātiem Latvijā. Tas skaidrojams ar ārēju faktoru ietekmi – gan ar tehnoloģiju attīstību un arvien lielāku digitalizāciju, kas samazina juridisko personu sūtījumu skaitu, gan fizisko personu pirktspējas samazināšanos.
Plānojot 2022.gada budžetu, tika paredzēts, ka ienākošā sūtījumu plūsma, kuru no 2021.gada 1.jūlija negatīvi ietekmēja visā Eiropas Savienībā piemērojamā atmuitošanas un nodokļu iekasēšanas kārtība visiem sūtījumiem no trešajām valstīm, sāks atjaunoties, tomēr 2022.gadā ienākošie apjomi turpināja būt zemāki par plānotajiem. Tāpat 2022.gadā pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā vērojams sūtījumu skaita kritums visā Austrumeiropas reģionā.
Inflācijas ietekmē 2022.gadā jūtams izdevumu pieaugums, kas ietekmēja Latvijas Pasta peļņas rādītājus, bija vērojams attiecībā uz transporta, energoresursu, telpu uzturēšanas, nomas un komunālo pakalpojumu izmaksām. Piemēram, transporta izmaksu pieaugums 2022.gadā sasniedza 1 miljonu eiro, bet salīdzinājumā ar 2021.gadu šīs izmaksas palielinājušās par 1,4 miljoniem eiro.
Pārskata periodā, orientējoties uz ilgtspējīgu attīstību valsts un sabiedrības interesēs, Latvijas Pasts mērķtiecīgi turpināja modernizācijas projektu realizāciju pakalpojumu klāsta paplašināšanai, klientu un darbinieku ērtību uzlabošanai, sūtījumu saņemšanas iespēju dažādošanai. 2022.gadā Latvijas Pasta investīcijas sasniedza 3,1 miljonu eiro.
Lielākais un redzamākais pārskata perioda modernizācijas projekts ir vērienīgā pakomātu tīkla paplašināšanas īstenošana. Attīstot dažādus sūtījumu izsniegšanas risinājumus atbilstoši klientu mūsdienu patēriņa paradumiem, Latvijas Pasts 2022.gada augustā uzsāka vērienīgu āra pakomātu izvietošanas procesu, plānojot iegādāties vismaz 120 jaunu pakomātu līdz 2023.gada beigām. Gandrīz 40 jaunās paaudzes āra pakomātu no 2022.gada augusta līdz decembra beigām izvietoti klientiem stratēģiski izdevīgās vietās, tostarp pie LIDL veikaliem, Circle K degvielas uzpildes stacijās un citur, kur tie pieejami jebkurā diennakts laikā katru dienu.
Kopš Krievijas iebrukuma Ukrainā Latvijas Pasts turpina nodrošināt pasta sūtījumu apmaiņu ar Ukrainu, saņemot Pasaules Pasta savienības atzinību par sūtījumu apmaiņas nepārtrauktību. Latvijas Pasts nodrošina Ukrainas pasta sūtījumu loģistiku caur Rīgu uz vairākām Eiropas valstīm, veicinot ātrāku šo sūtījumu apstrādi un nosūtīšanu. Lai sniegtu atbalstu Ukrainas pilsoņiem, kuri izceļojuši no savas valsts Krievijas izraisītā militārā konflikta dēļ, ir noteikta vienkāršota kārtība, kā Latvijas Pastā saņemt pasta sūtījumus ar personiskajām mantām. Maksimāli ērtai kontu atvēršanai Pasta norēķinu sistēmā Ukrainas valsts piederīgajiem būtiski atvieglots atvēršanas process un kārtība. Uz Ukrainu nodrošināti bezmaksas naudas pārvedumi ar ieskaitījumu bankas kontā.
Reaģējot uz Krievijas iebrukumu Ukrainā, Latvijas Pasts Ukrainas atbalstam pirmais no pasaules pasta uzņēmumiem izdeva trīs pastmarku bloku un speciālu aploksni. Pastmarku bloka pārdošanas ieņēmumi 50% apmērā tiek ziedoti labdarības fonda Ziedot.lv Ukrainas atbalsta programmai.
2023.gadā Latvijas Pasts turpina īpašu uzmanību pievērst pakalpojumu kvalitātes, lietošanas ērtības un pieejamības uzlabošanai. Jau pēc pārskata perioda beigām, 2023.gada 1. un 2.ceturksnī, īstenoti vairāki uzņēmuma attīstībai un ilgtspējai būtiski projekti. Turpinot uzņēmuma modernizāciju, janvārī Latvijas Pasts iegādājās 105 jaunus un modernus elektrovelosipēdus sūtījumu piegāžu ātrākai un ērtākai nodrošināšanai, bet martā uzņēmuma autoparks papildināts ar 340 jaunām, dabai draudzīgākām automašīnām. Šie nav vienīgie Latvijas Pasta projekti ilgtspējas mērķu sasniegšanai. Uzņēmums 2023.gadā plāno izveidot saules paneļu parku ar kopējo jaudu 110 kW un kravas furgonu iegādi, no kuriem daļa būs elektroauto, kas tiks izmantoti pasta sūtījumu piegādei.
Savukārt, sekojot klientu paradumu maiņai un sabiedrībā pieaugošajai nepieciešamībai pēc bezskaidras naudas norēķiniem, kā arī iespējām attālināti veikt maksājumus un pirkumus, Latvijas Pasta nodrošinātās Pasta norēķinu sistēmas klientiem no 2023.gada aprīļa ir pieejamas VISA maksājumu debetkartes. Vienlaikus sākusi darboties mobilā lietotne Latvijas Pasts Pay.
Par VAS Latvijas Pasts
Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu un izvērstu āra un iekštelpu pakomātu tīklu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, pakomātu, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 2700 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.
Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv