Šodien, 5.decembrī, Briselē notiek Eiropas Savienības (ES) Transporta, telekomunikācijas un enerģētikas ministru Padomes sanāksme, kurā piedalās arī Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Elīna Šimiņa-Neverovska. Pasākuma dalībnieki diskutēs par plānotajām izmaiņām ES tiesību aktos, tostarp attiecībā uz ceļu satiksmes drošības uzlabošanu un pasažieru tiesību stiprināšanu.
Ceļu satiksmes drošības uzlabošanai Padomes sanāksmē plānots apstiprināt Vispārējo pieeju Direktīvas priekšlikumam, kas paredz visā ES panākt autovadītāja apliecības atņemšanu par smagiem ar ceļu satiksmes drošību saistītiem pārkāpumiem, kuri izdarīti dalībvalstī, kas nav tā dalībvalsts, kura izdevusi pārkāpēja vadītāja apliecību. Šie būtiskie pārkāpumi ir transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā, ātruma pārsniegšana, transportlīdzekļa vadīšana narkotisko vielu ietekmē un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana, kā rezultātā tiek izraisīta nāve vai smagi miesas bojājumi. Svarīgs elements ES centienos uzlabot ceļu satiksmes drošību ir konsekventa sankciju izpilde par ES izdarītiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Tomēr saskaņā ar pašreizējo tiesisko regulējumu sankcijai par transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšanu nevar piešķirt ES mēroga sekas, ja pārkāpums ir izdarīts dalībvalstī, kas nav izdevusi vadītāja apliecību.
“Autovadītāja apliecības izsniegšana ir suverēna darbība un šādu dokumentu pašreiz var atsaukt tikai tā dalībvalsts, kas dokumentu izdevusi, to nevar atsaukt cita dalībvalsts. Jaunais regulējums dos iespēju par citas dalībvalsts iedzīvotāja Latvijā izdarītiem smagiem ceļu satiksmes pārkāpumiem, atņemt autovadītāja apliecību Latvijā. Un otrādi – Latvijas iedzīvotāju varēs sodīt citā ES valstī. Šāda pieeja ir jauna un būtiska, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību. Latvija atbalsta Direktīvas priekšlikuma mērķi kopumā, atzinīgi vērtējam paredzēto iespēju ilgtermiņā paplašināt regulējuma tvērumu. Vienlaikus vēl notiks institūciju sarunas ar Eiropas Parlamentu, lai vienotos par gala redakciju un direktīva stātos spēkā”, skaidro Elīna Šimiņa-Neverovska.
Tāpat sanāksmē diskutēs par esošā normatīvā regulējuma pilnveidošanu attiecībā uz pasažieru tiesībām dažādos transporta veidos, tostarp multimodālajos pārvadājumos, t.i., pārvadājumos, kuros no izbraukšanas vietas līdz gala mērķim pasažieri izmanto vismaz divus kolektīvā transporta veidus. Latvija atbalsta normatīvā regulējuma projektā ietvertos nosacījumus par minimālu un precīzu informāciju, kas jānodrošina savlaicīgi un pasažieriem pieejamā formātā, kā arī nosacījumus attiecībā uz pasažieru tiesībām, ja netiek saņemts pilnvērtīgs pakalpojums, īpaši saistībā ar nokavētu savienojumu starp dažādiem transporta veidiem.
Ungārijas Prezidentūra papildus ir aicinājusi sanāksmes dalībniekus apspriest jautājumus par aviācijas pasažieru tiesību regulējumā nepieciešamajiem grozījumiem, kuru virzība sākās jau 2013. gadā, taču būtisks progress nav vērojams. Šajā jomā ir spēkā stājušies virkne ES Tiesas spriedumu un COVID-19 pandēmija izgaismoja problēmas, ar kurām saskārās pasažieri. Latvijas ieskatā gaisa pasažieru tiesību regulējums ir jāpilnveido un jāvienkāršo, jo pašreizējā sistēma ir kļuvusi ļoti sarežģīta un iespējamas dažādas interpretācijas valstu un iestāžu starpā. Vienlaikus Latvija piekrīt, ka ir nepieciešams rast līdzsvarotu risinājumu starp pasažieru un pārvadātāju interesēm, izsakot cerību, ka jaunais Eiropas Komisijas sastāvs strādās arī pie šī jautājuma.
Pasākuma ietvaros trīs Baltijas valstis virzīs jautājumu par Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) nepieciešamību arī nākamajā ES Daudzgadu budžetā. EISI finansējums ir būtisks transporta projektiem, īpaši ar pārrobežo nozīmi, tostarp arī Rail Baltica projekta īstenošanai
Latvijas delegāciju vadīs Latvijas Republikas Pastāvīgās Pārstāves Eiropas Savienībā vietnieks Mārtiņš Kreitus.
Komunikācijas nodaļa
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv