Pēdējo divu nedēļu laikā ceļu satiksmes negadījumos, kuros iesaistīta lauksaimniecības tehnika, dzīvību zaudējuši trīs cilvēki. Pašreiz, labības novākšana laikā valsts autoceļus intensīvāk izmanto lauksaimniecības tehnika un autobraucējiem, lai pārvietotos droši, ir jābūt vēl uzmanīgākiem.
“Uz autoceļiem esam nepacietīgi un nereti tieši nepārdomāti apdzīšanas gadījumi izraisa ceļu satiksmes negadījumus ar smagām sekām. Ražas novākšanas laikā automobiļu vadītājiem ir jābūt īpaši vērīgiem, iekļūstot transportlīdzekļu kolonnā, jo iemesls var būt pa ceļu lēni braucošs traktors ar graudu kravu vai labības kombains. Gatavojoties veikt apdzīšanas manevru ir jāsaprot, ka situācija uz ceļa atšķirsies no ierastās, jo lauksaimniecības tehnikas gabarīti ir lielāki, savukārt ātrums - mazāks. Pirms apdzenam, novērtējam situāciju, nekādā gadījumā neskrienam. Lēnāk brauksi, tālāk tiksi”, skaidro Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.
Šogad Satiksmes ministrijas īstenotais pētījums parāda, ka lielāka daļa autovadītāju neievēro noteikto braukšanas ātrumu. Ārpus apdzīvotajām vietām ātrumu pārkāpj 71% vieglo automašīnu autovadītāju, savukārt apdzīvotajās vietās – 59%.
Vectirāns norāda, ka autovadītājiem pirms veikt apdzīšanas manevru, ir jāpārliecinās, vai autoceļš ir pietiekami plats un netuvojas pretī braucoši transportlīdzekļi. Tāpat, jāpārliecinās, vai lauksaimniecības tehnika nenogriežas pa kreisi. “Ja lauksaimniecības tehnika palēnina ātrumu un brauc tuvāk ceļa labajai pusei, iespējams, operators gatavojas veikt platu kreiso pagriezienu, jo lauksaimniecības tehnikai manevra veikšanai ir nepieciešams lielāks rādiuss. Tāpat, jāņem vērā, ka reizēm, lai veiktu platu labo pagriezienu, operatoram ir jāiebrauc kreisajā ceļa pusē”, uzsver Vectirāns.
Eksperts skaidro, ka ražas novākšanas laikā autobraucējiem ir jāņem vērā arī tas, ka lauksaimniecības tehnika var stāvēt uz autoceļa vietās, kur parasti neviens nestāv. “Autobraucēju ierastais braukšanas stils - atļautā ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h, jo par to nesoda, var izraisīt sadursmi ar stāvošo lauksaimniecības tehniku”, skaidro Vectirāns.