Lai palīdzētu uzlabot Latvijas elektroenerģijas tīklu, 18. februārī Eiropas Investīciju bankai iesniedza investīciju priekšlikumu. Tas ir daļa no Rail Baltica projekta, kur nepieciešams stiprināt elektrības tīklu starp Skulti un Salacgrīvu.

Priekšlikumu sagatavoja Klimata un enerģētikas ministrija kopā ar Satiksmes ministriju un citiem partneriem. Eiropas Komisijai vēl jāpieņem lēmums par šo priekšlikumu.

Rail Baltica projekts Latvijā apvieno dažādas nozares. Satiksmes ministrija uzteic sadarbību ar citiem partneriem. Tas palīdzēs izveidot modernu un videi draudzīgu dzelzceļu.

2024. gada novembrī RB Rail AS prezentēja Rail Baltica elektrifikācijas plānu AS “Sadales tīkls”. Viņi secināja, ka nepieciešami uzlabojumi, tostarp jaunas 110kV līnijas izveide līdz Salacgrīvai.

Rail Baltica projektā būs vilces jaudas apakšstacija, kas nodrošinās elektrību vilcieniem. Tas uzlabos elektroenerģijas piegādes drošumu un attīstīs elektrouzlādes tīklu.

Sākotnējā izpētē secināja, ka vajadzīga jauna 110kV līnija no Skultes līdz Salacgrīvai. 2024. gada decembrī šo ideju prezentēja KEM. Janvārī sagatavoja kopīgu priekšlikumu par jaunas līnijas būvniecību.

Projekta izmaksas ir 40 milj. EUR, no kuriem 20 milj. EUR ir Rail Baltica aktivitātēm. Plānots pabeigt līdz 2030. gadam. Projekta īstenošanu nodrošinās AS “Augstsprieguma tīkls” un AS “Sadales tīkls”.

Eiropas Investīciju banka var sniegt komentārus par priekšlikumu. Ja viss būs kārtībā, priekšlikumu virzīs Eiropas Komisijai.

Latvijā plāno būvēt apakšstacijas Iecavā, Vangažos un Salacgrīvā. Vajadzības gadījumā Salacgrīva palīdzēs arī Igaunijas dienvidu posmam.

Papildu informācija:

Modernizācijas fondu pārvalda Eiropas Komisija un Eiropas Investīciju banka. Latvijai pieejams finansējums no emisijas kvotu izsolīšanas līdz 2030. gadam.

Modernizācijas fonda darbību Latvijā nosaka likums “Par piesārņojumu”. Prioritātes, tostarp energotīklu modernizācija, nosaka Ministru kabineta noteikumi. Par fondu Latvijā atbild Klimata un enerģētikas ministrija.