Satiksmes ministrs Tālis Linkaits trešdien, 14. septembrī, sarunā ar Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta koordinatori Katrīnu Trautmani (Catherine Trautmann) saņēma apliecinājumu Rail Baltica projekta nozīmībai Eiropas līmenī.
Eiropas Komisijas pārstāve sarunā apliecināja, ka Eiropai ir svarīgs Rail Baltica projekts un Baltijas valstu ērts un ātrs savienojums ar Rietumeiropa. Tālis Linkaits un Katrīna Trautmane bija vienisprātis, ka projektu nepieciešams īstenot iespējami ātrākā termiņā, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, tāpēc svarīgi uzsākt pamattrases būvniecību Latvijā.
Latvijā pašlaik notiek darbs pie pamattrases būvniecības iepirkuma un būvdarbus plānots uzsākt 2023. gadā. Ministrs informēja, ka būvdarbus Rail Baltica pamattrasē plānots veikt pa posmiem – prioritāri dienvidu virzienā no Lietuvas robežas līdz lidostai “Rīga” un Salaspils Intermodālam kravu terminālim. Šāda stratēģija arī dos iespēju pēc būvniecības pabeigšanas nekavējoties uzsākt līnijas nodošanu ekspluatācijā pabeigtajos posmos.
Attiecīgi šajā situācijā, kad Rail Baltica projektā panākts ievērojams progress, savlaicīga tā pabeigšana ir atkarīga arī no prognozējama finansējuma. Eiropas Komisijas pārstāve atzina, ka finansējuma piesaistei ļoti svarīga ir nākamo posmu gatavība un spēja līdzekļus apgūt.
K. Trautmane uzsvēra dzelzceļa arvien pieaugošo lomu kravu un pasažieru pārvadājumos Eiropā, kā arī aicināja attīstīt starpvalstu pārvadājumus pa dzelzceļu Baltijas valstu starpā. Ministrs informēja, ka notiek darbs pie regulāras pasažieru vilcienu satiksmes ieviešanas starp Rīgu un Tartu, lai reiss būtu pieejams 2024. gadā, kad Tartu būs Eiropas Kultūras galvaspilsēta.
Ministrs pauda, ka tāpat notiek attīstība kravu pārvadājumu veicināšanā starp Baltijas valstīm, izmantojot dzelzceļu. Ir uzsākts kravu pārvadājuma vilciena “Amber Train” projekts, apvienojoties Baltijas valstu dzelzceļiem, lai piesaistītu jaunus klientus un audzētu kravu apjomus Ziemeļu-Dienvidu savienojumā.
Pašlaik notiek intensīvs darbs pie Rail Baltica projekta, kas pa Eiropas platuma dzelzceļa sliedēm savienos Baltijas valstis ar Rietumeiropu. Satiksmes ministrija ir Rail Baltica projekta īstenotājs un Eiropas Savienības atbalsta saņēmējs. Projekta finansējumu 81–85% robežās nodrošina ES Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. Rail Baltica projekta ieviesēji Latvijā ir RB Rail AS un SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas.