Arī Latvijā Eiropas dzelzceļa gadu atzīmējam ar saukli “Dzelzceļš vieno!”, uzsverot dzelzceļu kā videi draudzīgu un drošu pārvietošanās veidu. Eiropā tie ir 201 000 kilometru sliežu ceļu, kas savieno Eiropas iedzīvotājus un uzņēmumus. Latvijas dzelzceļa tīklu veido 3160 kilometru un dzelzceļa satiksmei ir nozīmīga loma gan iedzīvotāju ikdienā, gan Latvijas tautsaimniecībai kopumā.
Kā dzelzceļš vieno Latvijas iedzīvotājus un uzņēmumus? 3160 kilometru plašajā tīklā tās ir 140 stacijas un 128 pieturpunkti, 532 pārbrauktuves un 389 gājēju pārejas.
2020. gadā pa VAS “Latvijas dzelzceļš” publisko infrastruktūru pārvadāti 24 miljoni tonnu kravas, veicot 4 994 tūkst. vilcienu-km kilometru (kravas). Tāpat pārvadāti 12,8 miljoni pasažieru, veicot 5 969 tūkst. vilcienu-km (pasažieri).
Jāuzsver – dzelzceļš ir drošs un videi draudzīgs transports. Laika periodā no 2011. līdz 2015. gadam Eiropā uz miljardu dzelzceļa pasažieru dzīvību zaudēja 0,1 pasažieris. Salīdzinājumā – šajā laikā autotransportā tie bija 2,7 pasažieri, bet uz motorizētajiem divriteņu transportlīdzekļiem tie bija 38 pasažieri. 2018. gadā dzelzceļš radīja vien 0,4% no kopējā Eiropas Savienības dalībvalstu transporta nozares radītā siltumnīcas gāzu emisiju apjoma.
Arī pandēmijas laikā dzelzceļa attīstība Latvijā turpinās, un šobrīd notiek intensīvi būvniecības darbi pie gadsimta projekta Rail Baltica, kas ar savu mērķi tiešām iemieso saukli “Dzelzceļš vieno!”. Jau tagad rīdzinieki var vērot, kā laukumā starp Centrālo staciju un Satiksmes ministriju top moderna nākotnes dzelzceļa stacija. Plānots, ka šogad būvniecība sāksies arī pie lidosta “Rīga”. Saskaņā ar plānoto, jau šajā desmitgadē Rail Baltica sliedes savienos Baltiju ar Eiropu, kas dos jaunas iespējas biznesa attīstībai un vienlaikus veicinās iedzīvotāju mobilitāti valsts un Eiropas mērogā.
Jāatgādina, ka Latvijā sabiedriskais transports aizved uz 99% valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī izglītības un medicīnas iestādēm. Dzelzceļš jau tagad ir būtiska sabiedriskā transporta sistēmas daļa, bet nākotnē tā loma kļūs arvien lielāka, dzelzceļam nostiprinot savas pozīcijas kā sabiedriskā transporta mugurkaulam. Sagaidāms, ka iedzīvotāji pārsēdīsies no privātā automobiļa sabiedriskajā transportā, kur lielāko galvenokārt pārvadājumi notiks ar dzelzceļu, autobusam veicot papildinošu funkciju.