Šodien, 20.jūnijā Ministru kabinets apstiprināja Satiksmes ministrijas virzītos grozījumus Dzelzceļa pārvadājumu likumā, kuru mērķis ir nodrošināt nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības (ES) regulu prasībām. Grozījumi stiprinās dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzību un veicinās dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu pievilcību.
Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā nodrošinās atbilstību ES jaunajai dzelzceļa pasažieru tiesību Regulai Nr. 2021/782, kas vērsta uz klimatam draudzīga dzelzceļa attīstību, tādējādi veicinot Eiropas zaļā kursa mērķu sasniegšanu un transporta radītās emisijas samazināšanu. Jaunais regulējums nosaka stigrākas prasības attiecībā uz pasažieru informēšanu, tostarp samazinātu iepriekšējas paziņošanas periodu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kuri lūdz palīdzību. Tāpat pasažieru ērtībām noteiktas paaugstinātas prasības velosipēdu novietnēm vilcienu vagonos.
Vienlaikus jaunais regulējums precizē bagāžas pārvadājumu un pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību, kas saistīta ar atbildību par bagāžu, apdrošināšanas jautājumiem bagāžas nozaudēšanas gadījumā, zaudējumu vai kaitējumu rašanos bagāžai, tehniskām prasībām, kas vairāk attiecas uz garākiem pārvadājumiem. Ar izņēmumu noteikts, ka Latvija nepiemēro regulu prasības iekšzemes dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, attiecībā uz pārrobežu reģionālajiem pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un tajā Igaunijas vai Lietuvas administratīvajā teritorijā, kas robežojas ar Latviju, kā arī attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un valstī, kura nav ES dalībvalsts.
Tāpat Latvijas likumdošanā noteikts izņēmums attiecībā uz virkni tehnisko prasību nodrošināšanu dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem, kas tiek piedāvāti tūrisma nolūkos, veicot dzelzceļa pasažieru pārvadājumus vēsturiskā mantojuma dzelzceļa šaursliežu dzelzceļa līnijā Gulbene – Alūksne, ko nodrošina SIA “Gulbenes - Alūksnes bānītis”.
Šobrīd dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam VAS "Latvijas dzelzceļš" nav tehnisku iespēju izplatīt reāllaika datus atbilstoši Regulas (ES) Nr. 2021/782 10. panta 1. punkta prasībām, izņemot Rīgas Centrālajā stacijā, Daugavpils stacijā un Jelgavas stacijā. Reāllaika dati pilnībā par vilcienu pienākšanu un nosūtīšanu stacijās varētu tikt nodrošināti pēc jaunu IT sistēmu ieviešanas, attiecīgi šī prasība tiks ieviesta vēlāk - līdz 2030. gada 7. jūnijam. Vienlaikus vismaz reizi divos gados tiks izvērtētas iespējas pilnībā nodrošināt regulas 10. panta prasību izpildi.