Globālās pandēmijas laikā un tās izraisītā pasažieru un lidojumu skaita samazināšanās apstākļos starptautiskā lidosta “Rīga” 2020.gadu noslēdza ar 15,85 miljonu eiro zaudējumiem, liecina uzņēmuma publiskotais auditētais gada pārskats par 2020.gadu. Lidosta pērn apkalpoja 2,01 miljonus pasažieru, kas ir par 5,8 miljoniem jeb 74% mazāk nekā sākotnēji plānots. Savukārt apkalpoto lidojumu skaits saruka līdz 35,6 tūkstošiem, kas par 59% mazāk nekā gadu iepriekš.
Uzņēmuma neto apgrozījums 2020. gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, samazinājās par vairāk nekā pusi jeb 54%: 2019.gadu lidosta noslēdza ar gandrīz 65 miljonu eiro apgrozījumu, kamēr 2020.gadā tas sasniedza vien 29,8 miljonus eiro.
Lidostas ieņēmumi no aviācijas pakalpojumiem pērn veidoja 15 miljonus eiro, kas ir 63% samazinājums, salīdzinot ar budžetā sākotnēji plānoto. Savukārt ienākumi no neaviācijas pakalpojumiem pērn samazinājās līdz 14,7 miljoniem eiro, kas ir 39% kritums, salīdzinājumā ar situāciju gadu iepriekš.
Tai pat laikā, pateicoties efektīviem izmaksu samazināšanas pasākumiem, kā arī panāktajiem risinājumiem par norēķiniem ar aviopārvadātājiem, uzņēmuma zaudējumi ir mazāki nekā prognozēts krīzes sākumposmā pērnā gada pavasarī. Neraugoties uz augsto fiksēto izmaksu īpatsvaru, kuru nav iespējams mazināt bez būtiskas ietekmes uz operatīvo darbību, lidosta pērn spēja samazināt savus izdevumus par 30% jeb 14,6 miljoniem eiro.
“Lidosta “Rīga” 2020.gadu sāka ar vēsturiski labākajiem saimnieciskās darbības rādītājiem un prognozēm sasniegt jaunu apkalpoto pasažieru skaita rekordu. Neskatoties uz krīzes ietekmi, lidostai izdevies saglabāt savas līderpozīcijas citu Baltijas valstu lidostu vidū, vienlaikus būtiski samazinot uzņēmuma izdevumus. Pandēmijas ietekmē krītoties pasažieru un lidojumu skaitam, uzņēmums pērn aktīvi strādāja, attīstot tos darbības virzienus, ko pandēmija ietekmēja mazāk – kravu pārvadājumus, nākotnes biznesa parka attīstību, kā arī turpināja nozīmīgākos infrastruktūras attīstības projektus. Saskaņā ar sākotnējām prognozēm, sarežģīta situācija aviācijas nozarē turpināsies arī 2021.gadā, tāpēc lidosta ir izstrādājusi krīzes pārvarēšanas plānu ar rīcības modeļiem dažādiem nākotnes scenārijiem, kas ļaus operatīvi reaģēt uz arvien mainīgo situāciju,” norāda lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.
Lidosta “Rīga” 2020.gadā saglabāja savu pozīciju kā lielākā Baltijas valstu lidosta, nodrošinot sev 43% tirgus daļu no kopējā Baltijas valstīs apkalpoto pasažieru skaita (Lietuvas lidostām – 39%, Tallinai – 18%), 40% kopējā lidojumu skaita (Lietuvas lidostām – 34%, Tallinai - 26%) un 44% no apkalpotajām gaisa kravām (Lietuvas lidostām – 38%, Tallinai – 18%).
Ar skatu nākotnē lidostā “Rīga” pērn realizēti vairāki apjomīgi investīciju projekti, tostarp darbu sācis jauns specializētais kravu perons, kas ir centrs, ap kuru nākotnē tiks attīstīta lidostas kravu pilsēta jeb “RIX Cargo City”. Tāpat paplašināts 2.perons, kas paredzēts biznesa aviācijas gaisa kuģu apkalpošanai, izbūvēts helikopteru nosēšanās laukums un atjaunots segums daļā skrejceļa un manevrēšanas ceļos. Savukārt jaunais ātrās nobraukšanas manevrēšanas ceļš un peronu ass līniju ugunis ļaus lidostai kļūt videi draudzīgākai, samazinot CO2 izmešus. Kopējais investīciju apjoms pērn veidoja 13,9 miljonus eiro.
_______________________________________________________________
Lidosta “Rīga” ir strauji augošs Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezgls, kas savieno Baltijas valstis ar Eiropas darījumu centriem un iecienītiem atpūtas galamērķiem. Kā Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūras (European Union Aviation Safety Agency, EASA) COVID-19 ierobežošanas hartas dalīborganizācija lidosta “Rīga” strādā pēc augstākajiem aviācijas nozares epidemioloģiskās drošības standartiem. “Skytrax” lidostai “Rīga” ir piešķīrusi četru zvaigžņu vērtējumu par ieviestajiem Covid-19 drošības pasākumiem.
Papildu informācijai:
Santa Auguste-Šole
Sabiedrisko attiecību vecākā speciāliste
s.auguste@riga-airport.com
GSM: 26 47 74 45