Ceļu satiksmes drošības rādītāji (KPI), tostarp atļautā ātruma pārsniegšana, mobilo ierīču lietošana braukšanas laikā, kā arī bojāgājušo un smagi ievainoto skaits Latvijā ir ievērojami sliktāks nekā citās Eiropas Savienības valstīs. Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) domnīcā piektdien, 14. aprīlī, eksperti diskutēja par nepieciešamību pārskatīt sodu politiku.
Domnīcā eksperti un vairāki Saeimas deputāti pārrunāja Saeimas komisijās iesniegtos, tostarp deputātu, priekšlikumus, kas saistīti ar administratīvajiem pārkāpumiem un esošo sodu politiku par pārkāpumiem ceļu satiksmē.
“Lai gan 20 gadu laikā ceļu satiksmes drošības jomā vērojami būtiski uzlabojumi, ir vēl daudz darāmā, tuvojoties “Nulles vīzijai”. Lai arī juridiski brīdinājums ir sods, daudzi ceļu satiksmes dalībnieki paradumus nemaina, piemēram, pārkāpjot ātrumu vai lietojot viedierīces pie stūres, un rada nopietnu apdraudējumu ne vien pašiem, bet arī apkārtējiem,” norāda Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova.
CSDD Statistikas datu apstrādes vadītājs Juris Kreicbergs sniedza ieskatu Eiropas KPI pētījumā, kur Latvija vairākās jomās uzrāda sliktākos rezultātus. Piemēram, Latvijā salīdzinājumā ar citām pētījumā iesaistītajām valstīm ir visvairāk autovadītāju, kuri pie stūres lieto mobilās ierīces – 9,5%.
Tāpat satiksmes plūsmā 71% autovadītāju pārsniedz atļauto ātrumu ārpus apdzīvotām vietām, kas arī Latviju ierindo pēdējā vietā starp pētījumā aplūkotajām valstīm. Kā uzsver Kreicbergs, attiecīgi līdz ar vidējā ātruma palielināšanos palielinās ceļu satiksmes negadījuma risks, kurā ir negadījumi ar cietušajiem un bojāgājušajiem. Pat šķietami neliels ātruma palielinājums, piemēram, par 5 km/h, var ievērojami pasliktināt sekas ceļu satiksmes negadījumā.
Runājot par iespējām pārskatīt soda politiku attiecībā uz ātruma pārsniegšanu, Valsts policijas (VP) pārstāvis Artūrs Smilga atsaucās uz pētījumu par atkārtotiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Tajā secināts, ka 20% autovadītāju, kas sodīti par ātruma pārkāpumiem, nemaina savus paradumus un turpina rupji pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu. Tostarp viena no pētījumā iekļautajām personām gāja bojā ceļu satiksmes negadījumā, kā arī fiksēti vairāk nekā 30 gadījumi, kad šis vadītājs ievērojami pārkāpa atļauto ātrumu.
Līdz ar to viens no rosinājumiem, ko 2022. gada beigās CSDP sēdē rosināja VP, ir izvērtēt autovadītāja tiesību aizturēšanu uz laiku par atkārtotu ātruma pārkāpšanu virs 31 km/h. VP ieskatā šāds solis palīdzētu disciplinēt autovadītājus un mazinātu pārkāpumu skaita.
Apspriestos priekšlikumus tālāk skatīs Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, aplūkojot priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (Nr.61/Lp14).
Domnīcā piedalījās pārstāvji no Satiksmes ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Saeimas, Tieslietu ministrijas, VP, CSDD, Rīgas domes, Latvijas Republikas Ģenerālprokuratūras, kā arī biedrība “Pilsēta cilvēkiem”.