Jaunumi Satiksmes drošība
ceļu satiksmes drošības padomes domnīca

Ceļu satiksmes drošības padomes tiešsaistes domnīcā piektdien, 22. jūlijā, plkst. 13.00 eksperti pārrunās risinājumus, kā mudināt autobraucējus ievērot atļauto ātrumu, lai mazinātu ceļu satiksmes negadījumu un satiksmes negadījumu ar bojāgājušiem un smagi cietušajiem skaitu.

Atļautais braukšanas ātrums ne reti tiek pārkāpts, jo par tā pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā transportlīdzekļa vadītājam tiek piemērots tikai brīdinājums, bet nepiemēro naudas sodu, piemēram, divu naudas soda vienību apmērā. Šis fakts saistāms ar ceļu satiksmes negadījumu statistiku.

Latvijā kopš 2019. gada ceļu satiksmes negadījumu ar bojāgājušajiem skaits nemazinās, tādejādi ir būtiski samazināt transportlīdzekļu vadītāju skaitu, kas pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu. Saskaņā ar Pasaules Veselības Organizācijas ekspertu viedokli vidējā ātruma samazinājums par 5% samazina ceļu satiksmes negadījumu ar bojāgājušajiem skaitu par 30%.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas un CSDD īstenoto projektu, kas īstenots kopā ar 18 citām dalībvalstīm, Eiropas Komisiju un Beļģijas uzņēmumu VIAS Institute, ceļu satiksmes drošības būtisko veiktspējas indikatoru statistikas datu ievākšanai un analīzei lielākā daļa no transportlīdzekļu vadītājiem neievēro atļauto braukšanas ātrumu. Projekta ietvaros rādītājs, kas raksturo ātruma ievērošanu, parāda, ka tiešām lielākā daļa no ceļu satiksmes negadījumu sekām ir saistīti ar ātruma neievērošanu. Tādējādi tika novērots , ka tikai 29% vieglo automobiļu ārpus apdzīvotām vietām ievēro atļauto braukšanas ātrumu 90 km/h. Toties ar ātrumu 96 - 106 km/h brauc aptuveni puse autovadītāju. Ātrumu, kas nepārsniedz 114 km/h, jau ievēro 95% autovadītāji. Rezultātā iegūtie rādītāji parāda, ka lielākā daļa no autovadītājiem ignorē noteiktos ātruma ierobežojumus un sistemātiski pārkāpj ātrumu vismaz par 5 – 10 km/h.

Tāpat domnīcā paradzēts apspriest transportlīdzekļu novietošanu stāvvietās – proti, Ceļu satiksmes likuma 57.panta pirmās daļas 3.punktā atrunāto tiesību normu par administratīvās atbildības piemērošanu par apstāšanos kopsakarībā ar Ministru kabineta 02.06.2015. noteikumu Nr.279 ”Ceļu satiksmes noteikumi” 116.punktu. Jānorāda, ka Satiksmes ministrijā vērsās Daugavpils pilsētas pašvaldības policija un informēja, ka minētā tiesību norma par administratīvās atbildības piemērošanu praksē nedarbojas, gadījumos, kad transportlīdzeklis daļēji novietots paralēli brauktuves malai un traucē ceļu satiksmi, kā arī apdraud pārējo satiksmes dalībnieku drošību.  Diskusijas ietvaros nepieciešams izvērtēt vai konkrētajos gadījumos tomēr ir piemērojama minētā vai kāda cita norma, vai arī likumā jāveic grozījumi.

CSDP domnīcas tiešraidi ikviens interesents varēs vērot Satiksmes ministrijas Facebook lapā.

 

Informācija par Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcu: 
Ceļu satiksmes drošības padome (turpmāk – padome) darbojas saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 11. jūnija noteikumiem Nr.245 “Ceļu satiksmes drošības padomes nolikums”. Ceļu satiksmes drošības padomes domnīca  izveidota, lai tās ietvaros eksperti veiktu dažādu politikas risinājumu diskusijas un labākās prakses analīzi, kā arī nodrošinātu ceļu satiksmes drošības procesa nepārtrauktību padomes sēžu starplaikos. Šajā domnīcā sagatavotie un apspriestie starpnozaru jautājumi tiek virzīti konceptuālu lēmumu pieņemšanai padomē. 

Komunikācijas nodaļa

komunikacijas [at] sam.gov.lv