Šodien, Eiropas Dzelzceļa gada (2021) pasākumu programmas ietvaros Rīgā ceļā uz Lietuvu pieturēja “Eiropas savienošanas ekspreša” Baltijas vilciens (turpmāk – Baltijas vilciens). Ar vilcienu Rīgā ieradās trīs Baltijas valstu satiksmes ministri un Eiropas Komisijas pārstāvji. Viesi iepazinās ar “Rail Baltica” būvniecības darbu progresu un gaidāmajām pārmaiņām Rīgas Centrālajā stacijā. Ministri kopā ar “Rail Baltica” projekta nacionālajiem ieviesējiem sagatavoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, ko plānots iemūrēt stacijas ēkas pamatos.
Pagājušajā gadā, uzsākot būvniecības darbus Rīgas Centrālajā stacijā, pamatakmens likšanas pasākums tika atlikts uz laiku līdz uzlabosies epidemioloģiskā situācija. Šodien, pildot doto solījumu, tika sagatavota laika kapsula ar vēstījumu nākotnei, ko plānots ielikt “Rail Baltica” stacijas pamatos.
Svinīgā laika kapsulas sagatavošanas pasākumā piedalījās satiksmes ministrs Tālis Linkaits, Igaunijas Republikas ekonomikas lietu un infrastruktūras ministrs Tāvi Āss (Taavi Aas), Lietuvas Republikas transporta un komunikāciju ministrs Marjus Skodis (Marius Skuodis), un Eiropas Komisijas Transporta ģenerāldirektorāta vadītājs Henriks Hololejs (Henrik Hololei) kopā ar RB Rail AS valdes priekšsēdētāju Agni Driksnu un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētāju Kasparu Vingri.
Laika kapsulā ievietots trīs Baltijas valstu satiksmes ministru parakstīts kopējs vēstījums un šim laikam raksturīgas liecības nākamām paaudzēm. Kopējais vēstījums pauž, ka ““Rail Baltica” ir Eiropas Savienības gadsimta projekts satiksmes nozarē, kas atkal savienos Baltiju ar Eiropas transporta sistēmu. “Rail Baltica” būs Baltijas transporta mugurkauls, kas veicinās Baltijas reģiona konkurētspēju un reģiona drošību ilgtermiņā. Vienlaikus topošā dzelzceļa līnija ir nozīmīga mūsu iedzīvotāju labklājībai un dos pienesumu mūsu kopīgajiem centieniem vides uzlabošanai.”
Parakstot vēstījumu, satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsvēra: “Jaunā dzelzceļa līnija “Rail Baltica” ir mūsu iespēja – attīstīt ērtu vilcienu satiksmi ne tikai braucieniem uz Eiropu un starp Baltijas valstīm, bet arī paplašināt iespējas Latvijas iedzīvotājiem ikdienā pārvietoties ērtā un ātrā vilcienā starp Latvijas reģioniem. “Rail Baltica” sniegs arī jaunas iespējas kravu pārvadājumus pakāpeniski pārvietot uz dzelzceļu, veicinot ne tikai kravu tranzītu uz Eiropu, bet arī iekšzemes un Baltijas valstu mēroga pārvadājumus.”
Ministrs Tālis Linkaits kopā ar vēstījumu kapsulā ievietoja aerofoto, kas nākamajām paaudzēm dos iespēju ieraudzīt Rīgas Centrālā multimodālā transporta mezglu būvniecības procesā, un Rīgas Vagonbūves rūpnīcas ražoto elektrovilciena “Reversa rokturi”, kas pārslēdz elektrovilciena gaitas vadību un ir ikdienas darba rīks vilcienu mašīnistiem. Papildus laika kapsulā ievietota simboliska telegramma ar pārējo Baltijas valstu ministru vēstījumu nākamajām paaudzēm – “esiet vienoti kā valstis, kā partneri, kā personības.”
Laika kapsulas saturu papildināja apkopojums par “Rail Baltica” vīziju, misiju un vērtībām, kā arī zibatmiņas karte ar “Rail Baltica” globālā projekta dizaina vadlīnijām. Agnis Driksna, RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs norādīja: “Rail Baltica ir unikāls projekts, kura mērķis ir pievienot Baltijas valstis savienotai Eiropai. Viens no panākumu priekšnoteikumiem ir kopīgs redzējums, vērtības un standarti. Tāpēc Rail Baltica kopuzņēmuma RB Rail AS vārdā mēs sniedzam ieguldījumu šajā laika kapsulā ar Rail Baltica dizaina vadlīniju digitālo versiju.”
Savukārt, Kaspars Vingris SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētājs svinīgajā uzrunā pauda gandarījumu par jaunu, stratēģiski pamatotu dzelzceļa savienojumu ar Eiropas Savienību, kas kļuvis iespējams, pateicoties Eiropas Klimata, vides un infrastruktūras izpildaģentūras (CINEA) un nacionālo valstu finansējumam. ”Te redzam, kā plānotais kļūst par realitāti. Esam būvlaukumā Latvijā, kur jau būvējam multimodālu Rail Baltica centrālo mezglu Latvijā, kas būs noderīgs nākamajām paaudzēm,” atzīmēja Kaspars Vingris.
Pēcpusdienā Baltijas vilciens turpināja ceļu uz Viļņu, tam sekos brauciens uz Kauņu. Trešdien, 22. septembrī, Baltijas vilciens satiksies ar Eiropas Komisijas “Eiropas savienošanas ekspresi”, kas pa Eiropas platuma dzelzceļa sliedēm ieradīsies no Polijas. Abi atšķirīgo dzelzceļa sliežu platuma vilcieni ieradīsies Kauņā vienlaicīgi, tādējādi apliecinot dažādo dzelzceļa koridoru vienojošo spēku.
Brauciena laikā vadošie dzelzceļa eksperti piedalījās vairākās diskusijās par pārmaiņām dzelzceļa sistēmā un nākotnes perspektīvām pasažieru un kravu pārvadājumos, tostarp jaunajā Eiropas platuma dzelzceļa “Rail Baltica” līnijā. Diskusijas aizsākās ar ministru viedokļu apmaiņu par dzelzceļa labvēlīgo ietekmi, sasniedzot vides, biznesa un reģionālās attīstības mērķus. Tai sekoja “Rail Baltica” projektam veltīta diskusija par ieguvumiem un iespējām, ko dzelzceļa stacijas sniedz pilsētu attīstībai. Noslēgumā dzelzceļa eksperti diskutēja par kravu pārvadājumu iespējām, Baltijas valstīm izmantojot “Rail Baltica” līniju un Ziemeļjūras koridoru.
Par “Eiropas savienošanas ekspreša” Baltijas vilcienu
Baltijas vilciena brauciens apliecina Baltijas valstu vēlmi integrēties Eiropas dzelzceļu tīklā un uzsver nepieciešamību savienot dzelzceļa koridorus austrumu-rietumu un ziemeļu-dienvidu virzienos. Vienlaikus tas pasvītro Baltijas valstu vēlmi sadarboties, veidojot ātrgaitas dzelzceļu līniju “Rail Baltica”, kas mainīs ne tikai galvaspilsētas, bet arī reģionus. Tostarp, vilciena maršruts uzsver Kauņas kā savienojuma mezgla nozīmi dzelzceļa kravu pārvadājumos, jo nesen atklātais Kauņas intermodālais terminālis ir pilnībā pievienots Eiropas 1435 mm platuma dzelzceļa tīklam.
Satiksmes ministrija ir Rail Baltica projekta īstenotājs un Eiropas Savienības (ES) atbalsta saņēmējs. Projekta finansējumu 81-85% robežās nodrošina ES Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi.
Rail Baltica projekta ieviesēji Latvijā – SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas un RB Rail AS.