Ceturtdien, 18.jūnijā, autoceļu padome iepazinās ar Satiksmes ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) paveikto valsts autoceļu sakārtošanas plānošanā un finansēšanā.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits atzīmēja, ka 2020. gadā ministrijai prioritāte bijusi autoceļi un to sakārtošana. Pabeigti darbi pie valsts ceļu tīkla plāna līdz 2040. gadam, izstrādāta valsts autoceļu uzturēšanas tirgus atvēršanas koncepcija un papildus ikgadējā valsts finansējuma piešķīrums – 79 miljoni eiro ceļu remontdarbiem. VARAM strādā pie 300 miljonu investīciju plāna administratīvi teritoriālās reformas atbalstam, kā arī plaši ceļu remontdarbi plānoti 150 miljonu eiro apmērā no atbalsta finansējuma pašvaldībām.
Latvijas valsts ceļu attīstības plānā 2020.-2040. gadam paredzēts vismaz 1000 kilometrus valsts galveno autoceļu pārveidot par četru joslu ātrgaitas ceļiem ar maksimālo braukšanas ātrumu 130 kilometriem stundā, lai no jebkura galvenā reģionālās attīstības centra Rīgu varētu sasniegt ne ilgāk kā divās stundās. Kopējais plāna īstenošanai nepieciešamais finansējums ir ap 3 miljardiem eiro, un to paredzēts īstenot 3 posmos. Autoceļu padome šo plānu atbalstīja, un tas jau drīzumā tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā.
VARAM valsts sekretāra vietniece reģionālās attīstības jautājumos Ilze Oša prezentēja indikatīvo finansējuma sadalījumu valsts autoceļu sakārtošanā turpmākajiem trim gadiem ar mērķi nodrošināt administratīvo centru sasniedzamību pēc reformas pabeigšanas. VARAM virzītā ceļu sakārtošana administratīvi teritoriālās reformas ietvaros notiks atbilstoši izstrādātajai atjaunojamo valsts autoceļu kartei, kas tapusi sadarbībā ar plānošanas reģioniem, pašvaldībām, Satiksmes ministriju un VAS “Latvijas Valsts ceļi”. Priekšlikums autoceļu sakārtošanai ietver ieguldījumu 300 miljonu eiro apmērā, kopumā izbūvējot 918 km laika posmā no 2021. līdz 2023.gadam.
Autoceļu padome iepazinās ar valsts autoceļu uzturēšanas tirgus atvēršanas koncepciju, kas jau izgājusi ministriju saskaņošanu un tālāk tiks iesniegta Ministru kabinetā. Tās mērķis ir samazināt uzturēšanas izmaksas, novērst sezonalitātes darbu ceļu nozarē un radīt kvalitatīvu konkurenci VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs”. Ja koncepcija gūs valdības atbalstu, iepirkumus paredzēts uzsākt šā gada rudenī, lai ar 2021.gada oktobri izvēlētie pretendenti varētu sākt darbu.
VAS “Latvijas Valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange informēja par galvenajiem darbiem valsts autoceļu tīklā 2020. gadā. Lange iepazīstināja arī ar izveidoto valsts galveno autoceļu bīstamo posmu un krustojumu jeb melno punktu karti un satiksmes drošības uzlabošanas pasākumiem tajos ceļu posmos, kuros ir augsta negadījumu koncentrācija.
Savukārt VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors informēja par valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu aktualitātēm.