2023. gada aprīlī kārtējā sanāksmē tikās Satiksmes ministrijas (SM) Atveseļošanas fonda (AF) Uzraudzības komisija, lai izvērtētu Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšanas reformas īstenošanas un Platjoslas infrastruktūras attīstības reformas ieviešanas progresu. Sanāksmē tika uzklausīti ziņojumi par AF finansēto projektu progresu un tuvākajā laikā plānotajiem pasākumiem reformu īstenošanai.
Saskaņā ar Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšanas reformas īstenošanas plānu ir apstiprināts informatīvais ziņojums par 74,4 miljonu eiro piesaisti bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādei, lai veicinātu labāku dzelzceļa pasažieru transporta integrāciju kopējā Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā. BEMU vilcieni nodrošinās pasažieru pārvadājumus neelektrificētajās līnijās, tādējādi uzlabojot sniegto pakalpojumu kvalitāti. Šobrīd notiek darbs pie vilcienu iepirkuma 2. kārtas dokumentācijas izstrādes, lai līdz 2026. gada 30. jūnijam finansējuma saņēmējs, VSIA “Autotransporta direkcija”, nodrošinātu BEMU vilcienu iegādi.
BEMU vilcienu iegāde notiek sinerģijā ar VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) īstenoto dzelzceļa tīkla elektrifikācijas plānu. Ministru kabinets (MK) ir apstiprinājis SM izstrādāto normatīvo regulējumu, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga AF investīciju bezemisiju dzelzceļa infrastruktūras attīstībai un tās integrēšanai kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā. Atbilstoši MK noteikumiem AF finansējums 72,7 miljonu eiro apjomā tiks piešķirts LDz, kas līdz 2026. gada 31. martam izveidos elektrificētu dzelzceļa līniju Zasulauks-Bolderāja, kā arī modernizēs esošās Rīga-Zemitāni un Rīga-Priedaine dzelzceļa līnijas. Šobrīd jau ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums un notiek darbs pie iepirkuma dokumentācijas izstrādes.
AF finansējums 89,59 miljoni eiro apmērā paredzēts multimodālas mobilitātes īstenošanai, kopskaitā izveidojot astoņus mobilitātes punktus Rīgā un Pierīgā – Bolderājā, Šķirotavā, Zemitānos, Sarkandaugavā, Dauderos, Ziemeļblāzmā, Carnikavā un Saulkrastos, tādējādi nodrošinot sabiedriskā transporta savienojumus ar dzelzceļu. Mobilitātes punktu īstenotājs galvaspilsētā ir Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kas jau veikusi priekšizpēti un gatavo dokumentāciju būvprojektu iepirkumam, lai šogad uzsāktu būvprojektu izstrādi. Pierīgā mobilitātes punktu izveidi īsteno Ādažu un Saulkrastu novada pašvaldības. Carnikavas mobilitātes punkta izveidei šobrīd sagatavota dokumentācija projektēšanas iepirkuma izsludināšanai, savukārt Saulkrastu punkta izveidei – izsludināta tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde un skiču projekts.
Līdztekus mobilitātes punktu izveides darbiem, turpinās videi draudzīgu uzlabojumu ieviešana Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā. Notikusi apspriede ar iesaistītajām pusēm par tramvaja līnijas pagarinājuma izveidi, kā arī sagatavota dokumentācija, lai 2023. gada pirmajā pusē izsludinātu būvprojekta iepirkumu. Vienlaikus tiek strādāts pie neatkarīgas sabiedriskā transporta līnijas izbūves, Rīgas valstspilsētas pašvaldība veikusi iepirkumu par projektēšanu, lai tuvākajā laikā noslēgtu līgumu par projektēšanas un autoratlīdzības darbiem. AF atbalsts ir paredzēts arī Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, iegādājoties līdz 2025. gada beigām jaunus elektroautobusus un izveidojot to elektrouzlādes stacijas.
Zaļās mobilitātes pieejamības nodrošināšanai un priekšnosacījumu radīšanai pilsētas un apkaimju savienojumu attīstībai, uzsākta veloceļu infrastruktūras pilnveide, kam no AF finansējuma atvēlēti 34,5 miljoni eiro. Pilnveides rezultātā tiks izveidota vienota veloceļu infrastruktūra un nodrošināta piecu prioritāro veloceļu maršrutu attīstība: Rīga – Carnikava, Rīga – Ulbroka, Rīga – Ķekava, Rīga – Babīte – Piņķi un Rīga – Mārupe. Atbilstoši investīcijas mērķim šobrīd piecas pašvaldības – Rīgas valstspilsētas, Ropažu novada, Ķekavas novada, Mārupes novada un Ādažu novada pašvaldība iesniedz projektus par veloceļu izbūvi, pārbūvi, atjaunošanu, pilnveidi vai pielāgošanu. Minētajām pašvaldībām projekti SM jāiesniedz līdz 2023. gada 31. jūlijam, savukārt veloceļu maršrutu izveide jāīsteno līdz 2026. gada 31.maijam.
Lai uzlabotu un pilnveidotu sabiedriskā transporta sistēmu galvaspilsētā, tiks izstrādāts vienots sabiedriskā transporta plāns Rīgas metropoles areālā. Tas veicinās sabiedriskā transporta plašāku izmantošanu lielām pasažieru plūsmām un privātā autotransporta izmantošanas samazināšanu, piedāvājot plašākas iespējas pasažieriem plānot braucienu ar dažādiem transporta veidiem, tostarp velotransportu un citiem mikromobilitātes rīkiem. 2023. gadā tiek veikts pētījums, kura rezultātā tiks sniegti priekšlikumi ilgtspējīgam integrētam Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānam līdz 2040. gadam, kā arī ieteikumi vienotas sabiedriskā transporta biļešu sistēmas izveidei un ieviešanai.
Līdz ar transporta sistēmas attīstībai piešķirto finansējumu, SM pārraudzībā ir arī AF investīcijas sakaru nozarei, Platjoslas infrastruktūras attīstības reformas īstenošanai. Lai nodrošinātu pasīvās infrastruktūras izbūves Via Baltica koridorā 5G pārklājuma ieviešanas projektu, SM līdz 2023. gada 31. maijam izsludinājusi atkārtotu sabiedrisko apspriešanu par valsts atbalsta programmu šim mērķim. Sabiedriskajā apspriešanā SM lūdz izteikt piezīmes par valsts plānoto iesaistīšanos un šī procesa galvenajām iezīmēm, kā arī iesniegt pamatotu informāciju par tīkliem, kuri atrodas vai kurus plānots ierīkot investīcijas mērķa teritorijā. Savukārt “Pēdējās jūdzes” elektronisko sakaru infrastruktūras attīstīšanai nepieciešamie MK noteikumi šobrīd ir izstrādes stadijā un tiek saskaņoti ar iesaistītajām pusēm. Minētajos noteikumos būs noteikta atlases kārtība, kritēriji projekta īstenotāju atlasē, kā arī finansējuma saņemšanas nosacījumi izpildītājiem. Projektu īsteno, lai veicinātu elektronisko sakaru pakalpojumu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajiem stratēģiskajiem savienojamības mērķiem.
Par AF finansētām reformām transporta un sakaru jomā
Lai mazinātu transporta radīto ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidotu iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus, stiprinot dzelzceļa kā sabiedriskā transporta mugurkaula lomu, ar AF investīcijām un SM pārraudzībā tiek īstenota Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta zaļināšanas reforma. Sagaidāms, ka reformas ietvaros īstenotas investīcijas veicinās iedzīvotāju ikdienas pārvietošanās paradumu maiņu – mudinās iedzīvotājus pārsēsties no privātā transporta uz sabiedrisko, kas savukārt dos pozitīvu pienesumu Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai. Reformas investīciju īstenošanai kopsummā paredzēti 295 miljoni eiro.
Lai veicinātu pāreju uz ļoti augstas veiktspējas elektronisko sakaru tīkliem, kas iedzīvotājiem nodrošinās piekļuvi ātram internetam visā valsts teritorijā, SM elektronisko sakaru nozarē īsteno Platjoslas infrastruktūras attīstības reformu, kurai paredzēti 16,5 miljoni eiro liels AF finansējums.