Nepieciešamība aizpildīt muitas deklarāciju un maksāt PVN par visiem sūtījumiem no trešajām valstīm ir ietekmējusi Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās paradumus ārvalstu internetveikalos. Vairāk nekā puse (52%) Latvijas iedzīvotāju, kas iepirkušies ārpus Eiropas Savienības pēc 2021.gada 1.jūlija, atklāj, ka trešajās valstīs iepērkas retāk vai par mazākām summām, un vēl 5% no iepirkšanās ārpus ES pagaidām atteikušies pilnībā, liecina Latvijas Pasta aptauja. Vienlaikus iedzīvotāji, kuri turpina iepirkties, labi pārzina sūtījumu atmuitošanas iespējas un 87% ir informēti par Latvijas Pasta lietotni atmuito.pasts.lv.*
Kopumā pēdējo trīs mēnešu laikā interneta platformās ārpus ES iepirkušies 35% Latvijas iedzīvotāju. Vidēji biežāk tie bijuši vīrieši un jaunieši vecumā līdz 30 gadiem. Latvijas iedzīvotāju iecienītākā iepirkšanās platforma ārpus ES ir AliExpress: tur iepērkas trīs ceturtdaļas (75%) to, kuri iepērkas ārpus ES. Vēl 47% iedzīvotāju ir iepirkšanās pieredze citās trešo valstu komersantu platformās, tostarp 18% izvēlas Ebay, bet 15% – Amazon.
“Arī pirms 1.jūlija muitojamo sūtījumu lielāko daļu veidoja sūtījumu apjoms no Ķīnas – pēc mūsu aprēķiniem, līdz pat 95% no kopējā muitošanai pakļauto sūtījumu apjoma. Līdz ar jauno noteikumu stāšanos spēkā sūtījumu apjoms no Ķīnas un citām trešajām valstīm, kā jau to daļēji bijām prognozējuši, ir samazinājies, un aptauja visai skaidri parāda iemeslus īslaicīgai pircēju paradumu maiņai. Taču mēs noteikti aicinām nebaidīties un klientus, kas to pārtraukuši, atsākt iepirkšanos trešo valstu interneta veikalos. Lielākās platformas ir pievienojušās Eiropas Savienības PVN īpašajam režīmam IOSS jeb Import One Stop Shop, kas ļauj PVN samaksāt jau preces iegādes brīdī. Attiecībā uz šādu preču atmuitošanu muitas formalitātes nokārto pasta komersants, un klientam atliek tikai saņemt savu sūtījumu,” stāsta Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.
Viens no iemesliem, kāpēc kopš izmaiņu spēkā stāšanās patērētāji atsakās no iepirkšanās ārpus ES, ir nevēlēšanās maksāt papildu summu – PVN, muitā deklarējot iegādātās preces, un uzskats, ka preču atmuitošanas procedūra ir pārāk sarežģīta. Kopumā tie, kuri iepērkas ārpus ES, ir labi informēti par muitošanas un PVN samaksas nepieciešamību – 93% to zinājuši vēl pirms iepirkšanās procesa uzsākšanas. Vienlaikus tikai 71% pircēju ir zināms, ka PVN apmaksu par trešajās valstīs iegādātām precēm var veikt arī iepirkšanās procesā, tādējādi izvairoties no nepieciešamības pašam pildīt muitas deklarāciju Latvijā.
Tomēr arī gadījumos, kad sūtījums ir muitojams vai pirkumiem nav ticis piemērots īpašais IOSS režīms, atmuitošana ar Latvijas Pasta starpniecību ir ātra un vienkārša.
“Ir klienti, kas baidās no jaunās kārtības un preču atmuitošanas procesa, taču gan Valsts ieņēmumu dienests (VID), gan Latvijas Pasts cenšas šo procedūru maksimāli atvieglot. Tāpat kā līdz šim, klients, kas saņem muitojamu sūtījumu, var izvēlēties atmuitošanu veikt pats VID EDS sistēmā vai arī deleģēt sūtījuma atmuitošanu Latvijas Pastam, izmantojot konkrētā sūtījuma unikālo saiti lietotnē atmuito.pasts.lv, ko Latvijas Pasts klientam nosūta mobilajā īsziņā vai drukātā aicinājuma QR kodā. Tā ir izmantojama jebkurā viedierīcē vai datorā un ļauj ērti un viegli atmuitot sūtījumu un samaksāt nodokļus,” atgādina M.Vilcāns.
Kādu no preču atmuitošanas risinājumiem – Latvijas Pasta lietotni atmuito.pasts.lv vai VID EDS – līdz šim ir izmantojis 51% iedzīvotāju, kas pēc 1.jūlija ir iepirkušies interneta veikalos ārpus ES. Saskaņā ar pircēju pausto izvēle biežāk izdarīta par labu Latvijas Pasta atmuitošanas rīkam (39%), retāk lietota VID EDS vietne muitas deklarāciju iesniegšanai (27%). 15% pircēju izmēģinājuši abas vietnes.
Kopumā par Latvijas Pasta piedāvāto preču atmuitošanas rīku ir informēti 87% iedzīvotāju, kas pēdējo trīs mēnešu laikā iepirkušies interneta veikalos ārpus ES. 33% to izmantojuši vienu vai divas reizes, bet 6% to lieto regulāri.
* Aptauju Iepirkšanās ārpus ES un muitas deklarāciju aizpilde pēc Latvijas Pasta pasūtījuma 2021.gada septembrī veica Snapshots, aptaujājot 752 Latvijas iedzīvotājus 18–74 gadu vecumā.
Par VAS Latvijas Pasts
Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 3200 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.
Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv
twitter.com/latvijas_pasts | facebook.com/latvijas.pasts | instagram.com/latvijas_pasts