Otrdien, 8. oktobrī, Ministru kabinets (MK) apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos grozījumus likumā “Par aviāciju”, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regulas 2023/2405 (Regula) prasības par vienlīdzīgu konkurences apstākļu nodrošināšanu ilgtspējīgam gaisa transportam. Tādējādi tiks veicināta Eiropas Savienības zaļo mērķu sasniegšana un 2050. gadā panākta oglekļa nulles emisija jeb klimatneitralitāte.
Grozījumi likumā “Par aviāciju” (Likums) tiek veikti, lai nodrošinātu ilgtspējīgu aviācijas degvielu izmantošanu aviācijas jomā un lai noteiktu valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) pienākumu veikt Regulā noteiktās kompetentās iestādes funkcijas, kā arī lai panāktu, ka gaisa kuģu ekspluatanti, lidostas un degvielas piegādātāji veic Regulā noteiktos pienākumus. Tāpat Likumā noteikta administratīvā atbildība par Regulā minētajiem pārkāpumiem.
Ar grozījumiem Likumā tiek ieviestas prasības gaisa kuģu ekspluatantiem uzpildīt gaisa kuģus tikai ar tādu aviācijas degvielas daudzumu, kas vajadzīgs lidojumam, vienlaikus ievērojot tradicionālas aviācijas degvielas un ilgtspējīgu aviācijas degvielu īpatsvaru. ES lidostās ir jābūt infrastruktūrai, kas nepieciešama, lai piegādātu, uzglabātu un uzpildītu gaisa kuģus ar ilgtspējīgām aviācijas degvielām, savukārt aviācijas degvielu piegādātājiem ir jānodrošina ilgtspējīgu aviācijas degvielu un sintētisko aviācijas degvielu pieejamība ES lidostās. Atbilstoši Regulā noteiktajam, grozījumi Likumā paredz arī CAA jaunu kompetenci – veikt ilgtspējīgas aviācijas degvielas izmantošanas un piegādes prasību uzraudzību.
Izmaiņas Likumā paredz arī administratīvos sodus gaisa kuģu ekspluatantiem vai īpašniekiem par Regulā noteikto pienākumu neievērošanu. Soda sankcijas paredzētas attiecībā uz patērēto aviācijas degvielas daudzumu un praksē iespējamo neuzpildīto degvielas daudzumu. Administratīvie sodi paredzēti arī lidostām par piekļuves nenodrošināšanu aviācijas degvielām, kurās ir ilgtspējīgas aviācijas degvielas minimālais īpatsvars, kā arī aviācijas degvielas piegādātājiem par sintētisko aviācijas degvielu minimālā īpatsvara nepiegādāšanu lidostās. Tāpat sods var tikt piemērots aviācijas degvielas piegādātājiem par maldinošas vai neprecīzas informācijas sniegšanu.